tisdag 12 december 2017

Lussebullar - i god och nyttig tappning


Lussebullar har aldrig varit någon stor favorit hos mig. Jag har aldrig tyckt så mycket om vetebröd i någon form. Men saffran gillar jag! Och lite tråkigt känns det allt när alla runt omkring njuter av färska lussebullar till fikat så här runt lucia och jul.
Här har jag experimenterat fram en lussebulle som är mer som ett mellanting mellan biskvibotten eller mandelkubb med saffranssmak. Jag gillar dem jättemycket!
Sååååå gott till en kopp kaffe eller till lite glögg.

Då mandelmjöl blir ganska mäktigt, kan det vara idé att göra dem lite mindre i formen än vad vanliga lussebullar brukar vara. Självklart kan du experimentera och göra andra fina och roliga former också.

För er som jag som är intresserade av och följer Anthony William/Medical Medium, så innehåller dessa lussebullar inga sk. No-foods utan kan njutas av utan dåligt samvete och risk för att kroppen reagerar negativt.


Du behöver:
2 dl mandelmjöl
1 dl rismjöl
1 dl potatismjöl
1 pkt saffran
½ tsk vanilj
3 msk kokossirap
2 msk kokosolja
2 msk kikärtsspad
russin

Gör så här:
  1. Blanda samtliga ingredienser utom russinen i en matberedare till en jämn och fin deg.
  2. Knåda degen mjuk för hand en liten stund.
  3. Forma lussebullar - gärna i något mindre storlek än vad vanliga lussebullar brukar vara då dessa blir ganska mäktiga.
  4. Lägg på bakplåtpappersklädd plåt och tryck i russin. Pensla med lite kokosolja.
  5. Grädda i 200 grader i 10 - 15 minuter beroende på storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...