måndag 4 september 2017

Sötpotatismuffins - utan vete, socker, ägg eller mjölk


Dessa muffinsar passar lika bra till frukost som till ett schysst mellanmål. Jag faktiskt också platsar det in till gofikat eller desserten om du frågar mig och Kalle (min man). Kalle tyckte att det var bland det godaste han någonsin ätit (och han äter ALLT jag lagar/bakar) och ville lära sig receptet så att han kan baka själv när helst han blir sugen.... Det är ju ett topp-betyg 😉!

Eftersom muffinsarna jag bakar är tänkta att passa till frukost vill jag inte att de ska vara för söta. Men eftersom jag inte heller vill behöva ha pålägg på dem, så måste de ändå ha en lagom söt och god smak. Vete, socker och mjölk är uteslutet sedan tidigare, men nu vill jag även äta ägg-fritt eftersom jag jobbar på att få bort ett virus i kroppen som legat och "lurat" i flera decennier. Virus tycker väldigt mycket om ägg och lever och frodas gott så länge vi äter ägg i olika former.
Blir du nyfiken kan du läsa mer om detta hos Anthony William  aka Medical Medium.

Hur som haver, tanken var muffins till frukost eller mellanmål med bara superbra och goda ingredienser. Jag ville utgå från sötpotatis som är en oerhört näringsrik rotknöl som växer under en örtplanta. Sötpotatis är full av nyttiga antioxidanter som C-vitamin, betakaroten (förstadium till vitamin A samt vitamin D och E. Den innehåller också rikligt med kalium som har en förmåga att sänka blodtryck och hjälper muskler och nervsystemet att slappna av.
Sötpotatis är lättsmält och passar del flesta som har problem med mage och tarm.
Istället för hönsägg som jag nu undviker under en period, så hade jag istället i ett linfrö ägg = 1 msk krossade linfrön (krossa gärna hela för optimalt näringsinnehåll - använd mortel eller mixa dem med mixerstav tillsammans med vattnet) som blandas med 3 msk vatten och får stå i 15 minuter.

Du behöver till 9 - 10 :muffins:
2 medelstora sötpotatisar
3 + 1 dl havregryn
1 linfrö-ägg ( 1 msk linfrön +  3 msk vatten)
8 dadlar
2 msk kanel
3 msk kokosolja
1 dl russin

Gör så här:

  1. Börja med att göra linfrö-ägget. Krossa de hela linfröna i en mortel och häll sedan över vattnet. Alternativt mixa samman vatten och linfrön med stavmixer. Låt sedan blandningen stå i  minst 15 minuter så att en geleaktig vätska bildas.
  2. Skala sötpotatisarna och koka dem mjuka i vatten. Jag skär i mindre bitar, så blir koktiden kortare. Häll av vattnet och låt dem svalna något.
  3. Tag 3 dl havregryn och kör dem i mixer/matberedare så att de blir till ett grovt havremjöl.
  4. Mixa ihop den kokta sötpotatisen med dadlarna, kanelen och kokosoljan till en jämn smet.
  5. Häll ner havremjölet och linfrö-ägget och blanda ordentligt.
  6. Blanda sedan ner ytterligare 1 dl hela havregryns samt russinen. Smeten ska vara ganska fast och kletig. Om den känns för lös, ha i mera havregryn. Om den känns för fast, ha i lite vatten eller havremjölk,
  7. Fyll muffinsformar eller en muffinsplåt med smeten. Jag valde en muffinsplåt och smorde då formen med lite kokosolja först.
  8. Grädda i 200 grader i 20 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt muffinsarna stå kvar på eftervärme i ytterligare 20 minuter innan du tar ut dem för att svalna.
  9. Förvara muffinsarna i kylskåp där de håller sig i 3 - 4  dagar.


2 kommentarer:

  1. Toppen! Vi behöver också utesluta ägg i vår familj. Iaf för en tid. Ser fram emot sådana recept. Hade varit toppen med ett bra fungerande pannkaksrecept utan ägg! Tycker det är svårt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återkom gärna med vad du tycker om dessa muffins om du provar ;-).
      Har du provat veganska bananpannkakor/plättar? Du mixar 2 dl havregryn till fint mjöl och tillsätter sedan 1 banan, 1 msk kokosolja, 1 dl havremjölk (eller annan växtmjölk) 1 krm vaniljpulver, 1 krm kardemumma och ev en skvätt lönnsirap. Låt stå i minst 15 minuter och stek sedan i lite kokosolja. Blir ca 6 plättar och lagom till 1 pers :-).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...