torsdag 17 augusti 2017

Anthony William/Medical Medium - lär oss tänka nytt kring vår hälsa


Jag tycker att det är så oerhört spännande att ta del av det som Anthony Williams som går under namnet Medical Medium skriver om i sina böcker, sina veckobrev, på sin hemsida och pratar om i sina radioprogram. Hans förklaringar till varför så många, framför allt kvinnor, mår dåligt idag känns så oerhört självklara. Ändå är det många gånger ganska långt ifrån den kunskap som vi (forskare, läkare, alternativterapeuter och gemene man) har idag om våra sjukdomar, vad de beror på och inte minst hur vi ska göra för att må bra igen.

Jag har i många, många år varit intresserad av hälsa - både min egen och andras. Jag är utbildad kostrådgivare och har i och med det troligtvis en något bredare kunskap om hur kosten påverkar vårt mående än vad den som inte har samma intresse och utbildning har. Ändå kan jag många gånger känna att jag har så oerhört lite kunskap och att vi alla idag vet så väldigt lite om hur både våra kroppar fungerar och hur maten vi äter påverkar oss på både lång och kort sikt.
Jag tycker att det är intressant med forskning och studier och läser gärna om nya rön för att hålla mig uppdaterad. Men, jag tar inte den senaste forskningen som en slutgiltig sanning. Även om några forskare i en given studie har kommit fram till ett viss resultat, så är det så många faktorer som spelar in i resultatet. Inte minst, oavsett vad forskare och "medicinska eliten" själva verkar tro och tänka så är forskningen föränderlig. Det vi idag vet tack vare forskningen är med stor sannolikhet inte det som gäller om två år, om 10 år eller om 50 år. Forskning visar bara på den "sanning" som vi vet idag.
Blickar vi bakåt i tiden så hade vi en helt annan kunskap för 10 år sedan, för 50 år sedan eller för 100 år sedan.
Så för mig är forskning intressant och spännande att följa, men definitivt inte en given och oföränderlig sanning.

När det gäller den kunskap som Anthony Williams förmedlar så ligger den på ett helt annat plan.
Då menar jag HELT ANNAT.
Han får sin information från en ande - Spirit, som viskar i hans öra.
Anthony Williams har inte någon medicins utbildning alls. Han har fått "guidning" av Spirit sedan han var fyra år gammal och har hjälpt tusentals personer att blir friska, inte minst från svåra och ogreppbara sjukdomstillstånd.
Men kan man tro på någon som inte själv har någon medicinsk utbildning och som får råd "från högra makter"?????
Det får man givetvis välja själv.
Att jag väljer att tro på Medical Mediums teorier och förklaringar beror på att det för mig blir en sista pusselbit som lägger det svårlagda hälsopusslet. Tack vare de kunskaper jag sedan tidigare har från utbildning, egenstudier, personliga erfarenheter och inte minst från familjens homeopat och kinesiolog som vi har fått hjälp av i många år så känner jag - detta låter helt rätt!

Medical Medium har framför allt förmågan att hjälpa de många, oftast kvinnor, som lider av svårdefinierade sjukdomar och diagnoser där sjukvården inte förmår att ge rätt vård. Det handlar om alla dessa sjukdomar/diagnoser som blir allt vanligare och som är mer diffusa än specifika. De flesta av dem benämns som autoimmuna: IBS, SIBO, reumatism, hypo- och hypertyreos, MS osv. osv.

Den viktigaste förklaringen som Medical Mediu har till vad som orsakar våra sjukdomar och vår ohälsa är att det INTE handlar om att våra kroppar börjar attackera sig själva (såsom läkare idag förklarar våra autoimmuna sjukdomar). Istället handlar det om att vi antingen har ärvt (haft med oss sedan födseln) eller förvärvat:

  • Virus - som tenderar att ligga latent länge i kroppen och som sedan efter en lång tid kan ge sig till känna med olika symptom.
  • Bakterier 
  • Tungmetaller
  • Gifter
  • Strålning
Ju äldre vi blir, desto mer av ovanstående samlar vi oundvikligen på oss. Om vi dessutom lägger till stress och mer eller mindre osunt leverne, så kommer vi så småningom att kunna känna av de problem som dessa "oinbjudna gäster" orsakar.
Medical Medium förklarar att när vi exempelvis får ont i magen och  är diagnostiserade med IBS eller glutenintolerans så är inte våra tarmar som inte tål maten vi äter. Istället är det en reaktion från de bakterier som finns i våra tarmar och som uppskattar den maten den får: vetemjöl, fett etc.
Reaktionen med smärta, uppsvälldhet, kramper etc. är alltså ett resultat av "festande" bakterier.

Det finns hur mycket spännande som helst att läsa om detta i Anthony Villiams böcker:
Om du har problem med någon autoimmunsjukdom och känner att du inte får den hjälp du behöver, så råder jag dig absolut att själv läsa mer om detta. Du kommer att få mycket intressant information.

Det bästa av allt är att det går att läka ut precis alla dessa problem med hjälp av kosten.
Vissa saker bör vi ta bort, i varje fall under perioden som vi läker kroppen.
Det vi istället ska lägga till är framför allt mera FRUKT, bär, grönsaker, örter, kryddor och vilda växter. I denna levande föda finns förmågan att hela, läka och få ny och stärkande energi.
Det är för mig helt logiskt. Vi har i alla tider använt växter och deras helande förmåga till att hålla oss friska och när det behövs att bota sjukdom.



Jag har nu valt att lägga om min kost i enlighet med Medical Mediums råd för att se hur det kan påverka min hälsa. För mig innebär det inte så jättestora förändringar i och med att jag redan sedan tidigare åt mycket frukt och grönt, hållit mig helt borta från vetemjöl, tillsatsämnen och varit mycket sparsam med socker och rött kött. De förändringar jag göra är:
  1. Tar bort helt: komjölksprodukter i alla former, ägg, majs, soja, rapsolja, fläsk, odlad fisk och fiskolja
  2. Äter råa frukter, bär och grönsaker i ännu större utsträckning. 
Jag kommer att skriva om det här på bloggen, på Facebook och på Instagram och dela med mig av tips och recept till den som vill följa samma kosthållning.
Jag är som sagt inte medicinskt skolad och jag kommer inte att ge några specifika råd utan hänvisar detta till Anthony William/Medical Medium. Däremot kommer det bli många tips och mycket inspiration. 
Hoppas du vill hänga på och bli inspirerad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...