torsdag 18 augusti 2016

Så tycker 100 kvinnor om sina kroppar

Det behövs MER bodylove i världen!

Jag har jobbat med personlig utveckling, kost och hälsa i många år nu och det känns som att alldeles för många kvinnor är missnöjda med sina kroppar... fortfarande. Vi har liksom fastnat i de tankarna.
Visst, det är en sak att vilja må lite bättre och komma i bättre form för att må bra och kanske känna sig både piggare och snyggare.
Men, det borde inte vara så att det per automatik innebär att nuläget är så hemskt.
Eller är det så?

Jag upplever ett alldeles för stort och negativt fokus kring utseendet.
Man ser bara det man inte är nöjd med.

Därför ville jag göra en undersökning med 100 kvinnor som fick svara på några frågor om vad de tycker om sina kroppar. Och här är resultatet.
Tyvärr bekräftades mina misstankar om att det framför allt är ett missnöje som råder överlag.

På frågan: Är du nöjd med din kropp? svarar

  • 14% Ja, självklart!
  • 52% Den är ok.
  • 34% Nej, det är jag inte.
På frågan: Vad tänker du när du står naken framför en spegel? svarar
  • 11% jag känner mig nöjd och stolt över hur jag ser ut.
  • 61% Jag tycker att det både finns det som är positivt och annat som inte ser så bra ut.
  • 5% Jag ställer mig aldrig naken framför en spegel.
På frågan: Tycker du att din kropp ser bra ut med hänsyn till din ålder? svarar
  • 34% Absolut!
  • 37% Ganska
  • 29% Nej
På frågan: Om du känner dig missnöjd med din kropp, vad är det som gör att du känner så? svarar
  • 10% Jag känner mig inte missnöjd
  • 39% Jag är för tjock
  • 35% Jag är för otränad
  • 0% Jag är för smal
  • 16 % egna svar: Jag har en skada som har gett en permanent funktionsnedsättning, Mammamagen som är kvar, jobbar på att gilla läget. Mycket lös hud och häng pga viktop. Jag väger för mycket och är otränad. Skinnet hänger. Både tjock och otränad. Mycket åderbrock och fula bristningar, kraftiga, svullna ben mm mm mm listan kan göras lång. Allt är fint utom bukomfånget. Hur kroppen har förändrats efter graviditeter. Degig mage. Skulle vilja vara mer vältränad och mindre fett på vissa ställen, Bebismage. Lite för mycket leverfläckar och hår. Fult kejsarsnitt (25 år sedan) som läkt fel. Jag har bristningar här och där. Jag har värk, känner mig svag och väger för mycket.
På frågan: Vad skulle du vilja förändra med din kropp? svarar
  • 6% Ingenting, jag är nöjd!
  • 31% Jag skulle vilja bli smalare
  • 49% Jag skulle vilja bli mer vältränad
  • 1% Jag skulle vilja se yngre ut
  • 0% Jag skulle vilja bli kraftigare
  • 13% Egna alternativ som: Önskade att all min träning av det skadade benet ledde till bättre rörlighet. Operera bort allt häng samt förstora brösten. Smalare och vältränad. Jag skulle vilja bli smalare, mer vältränad, byta ut mina ben helt enkelt. Mer vältränad, smalare, se yngre ut. Skulle vilja vara mindre och mer vältränad. Få bort bebismagen. Jag gillar att tona vissa delar, mage och armar. Bysten. Möjligen göra något åt det fula ärret. Må bättre och vara nöjd med din kropp. En lättare kropp utan smärta och mer styrka och smidighet.
Så nog kan man säga att min känsla att missnöjet bland kvinnor över sina kroppars utseende stämde ganska bra. Samtidigt finns det så klart de som är nöjda - men de är alldeles för få.
Nu är det här en liten och begränsad undersökning, men jag vågar tro att den visar ett ganska generellt resultat för hur det ser ut idag.
Jag reagerar på att det ändå är en rejäl ökning som tycker att deras kropp är bra om de tar hänsyn till sin ålder. Det visar verkligen på vilket ungdomsfixerat samhälle vi lever i.
Här tror jag att vi har en viktig nyckel. Vi måste inse att vi inte ser ut som 20 hela livet. Och det är helt ok. De bilder vi möte i media är inte rättvisande. Där ser inte ens 20-åringarna ut som de gör i verkligheten...

Mina tankar kring detta är att det är oerhört synd att lägga ned så mycket tid på att tänka negativa tankar om den egna kroppen. Den energi kan vi använda till så mycket annat roligt och sådant vi mår bra av. Vi håller stryptag på oss själva.
Visst påverkas vi av samhället, omgivning, media etc. men det är ändå vi själva som kan bestämma om vi vill låta oss påverkas.

Du kan faktiskt här och nu bestämma dig för att det räcker med negativt fokus.
Du är värd så mycket bättre.
Det här är en fråga jag kommer att jobba mycket mera med framöver och jag kommer att göra det under ett projekt som heter Body & Mind Revolution.
Där jobbar vi med oss själva som en helhet:
  • Kroppskärlek
  • Självkänsla
  • Må-bra-kost
  • Hållbart ätbeteende
  • Rörelseglädje
  • Mindfulness
  • Medveten andning
Så håll koll här på bloggen och på Facebook och Instagram framöver.
Vi jobbar nämligen från fel ände. Vi bestämmer oss för att vi ska börja älska oss själva när vi har blivit smala och vältränade. Hemligheten är att det är precis tvärt om!
Så börja med att älska dig själv. Bara bestäm dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...