måndag 23 februari 2015

Snart två års erfarenehter av 5:2-detox



För två år sedan var det ett jäkla hallå om 5:2-dieten. Michael Mosleys program hade precis visats på Vetenskapens värld och intresset för korttidsfasta blev rekordstort.
Själv var jag skeptisk. Riktigt skeptisk faktiskt.
Vi har ju fått lära oss vikten av att äta regelbundet - tre huvudmål och mellanmål däremellan för att hålla energi och blodsocker i balans.
Äter vi inte tillräckligt hamnar kroppen i "svältläge" och förbränningen minskar och vi går inte ner i vikt därför.

Som kostrådgivare fick jag många frågor om 5:2-dieten under våren 2013.Jag hade inga egna erfarenheter, utan byggde mitt resonemang på vikten av att äta regelbundet och inte minst min egen extremt dåliga förmåga att hantera hunger.
Metoden kunde helt enkelt inte vara bra. Det var bara en fluga som så många andra dieter.
Men intresset höll i sig under hela våren. Och jag fortsatte att få frågor. Många frågor.
Därför bestämde jag mig för att under 14 dagar testa 5:2 för att kunna svara utifrån egna erfarenheter och förklara att dieten definitivt inte var något som passar alla.

Så jag testade dieten med start i juni 2013. 14 dagar skulle jag hålla på. Det skulle vara tillräckligt för att visa på att den inte fungerar för personer som jag som har hyfsat hög förbränning och som behöver fylla på med energi (mat) regelbundet för att kunna fungera tillsammans med andra människor utan att bli Häxan surtant.
Nu har jag hållit på med 5:2 i dryga 1 ½ år, i juni blir det 2 år.
Jag kunde inte bevisa att det var en modefluga och en diet som inte fungerar. Det var precis tvärt om.
Visst, den första veckan och de två första fastedagarna var rätt jobbiga - huvudvärk, frossa och trötthet. Men sedan vände det och bliv lätthet och energi istället.
Jag gav mig inte in i dieten för att gå ner i vikt utan var mer intresserad av de hälsoeffekter som man pratade om. Jag gick ner några kilon ändå. Eftersom jag inte brukar väga mig så ofta, så gissar jag på en 3 - 4 kilo kanske.
Men det är andra hälsofördelar som gjort att jag har fortsatt. Jag känner mig mycket piggare och jag känner att både kropp och själ mår bra av att äta mindre två av veckans sju dagar.
Jag har inte heller sedan jag började med 5:2 varit förkyld, haft influensa eller någon halsinfektion vilket borde tyda på att immunförsvaret har stärkts.

På vägen har jag utvecklat min egen variant  - 5:2-detox.
Precis som traditionella 5:2-metoden går den ut på att äta mindre under två av veckans dagar, men jag räknar inte kalorier, utan fokuserar istället på att äta ren detoxmat i mindre mängd.
Det jag äter då är ren mat (ekologisk i så stor utsträckning som går) som är lättsmält och ger bra näring åt kroppen.
På menyerna dessa dagar finns diverse rätter som innehåller:
grönsaker, syrade grönsaker, frukt, bär, ägg, fisk, kyckling, kalkon, bönor, linser, groddar, nötter, mandel, frön, kokosolja, olivolja, rapsolja, kryddor, örter, grönt te, detoxteer, kokosvatten, får- och getost, mandelmjölk och andra växtbaserade mjölsorter, grekisk eller turkisk yoghurt (inga andra komjölksprodukter), quinoa, bovete och honung.

Mat som inte ska ätas under detoxdagarna är:
socker, vetemjöl och andra spannmålsprodukter, tillsatsämnen, konserveringsämnen, alkohol, kaffe, svart te, mjölkprodukter (utom fet yoghurt), svart te, rött kött.

Jag mår som sagt toppen av att ha den här livsstilen och har inga som helst planer på att sluta. Superglad är jag också över alla de som har valt att följa min metod och som berättar om sina hälsofördelar:
  • Gått ner i vikt
  • Blivit piggare
  • Blivit av med värk
  • Fått mer energi
  • Blivit gladare
  • Blivit av med sockersug
  • Börjat äta hälsosammare överlag.
Att metoden fungerar råder det inga tvivel om för mig längre. Jag ser dock större hälsofördelar med att följa min detoxvariant än den traditionella där man kan äta mindre bra mat.
Att den fungerar beror på att du dels äter mindre mat under två av veckans dagar. Då ges kroppen möjlighet att fokusera på läkning och att stärka systemet istället på att smälta en massa (onyttig) mat. Dessutom boostar vi extra mycket med bra och stärkande mat som hjälper kroppen på traven.
Genom att äta mindre under en kortare period som en dag åt gången så stimulerar vi till och med förbränningen och kroppen hinner inte gå ner på "svält läge".

Är DU sugen på att ge dig själv en riktigt härlig, energifylld och hälsosam start på våren, så kan 5:2- detox vara precis det du behöver.
Du kan påbörja kursen precis när du vill. Du får du ett material som ger dig all information och en massa recept samt får vara med i en hemlig grupp på Facebook för massor med pepp och inspiration.
Klicka på länken nedan och läs mer.
Hoppas DU har lust att hänga med på den här hälsoresan tillsammans med mig och ett stort gäng andra detoxare.

Läs mer här:
Information om 5:2-detox


5:2-detox online-kurs med privat rådgivning 395 kr
5:2-detox online-kurs 295 kr





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...