onsdag 28 januari 2015

Yoghurtpudding - bra frukost eller mellanmål


Jag gillar att variera mina frukostar och ofta blir det en variation mellan gröna smoothisar (när jag detoxar), gröt, mug-cakes eller grekisk yoghurt. Men ibland kan jag känna att jag vill ha något som känns krämigt och lätt men ändå varmt. Det var så denna yoghurtpudding kom till.
För mig är det viktigt att dagens första måltid ger bra energi och innehåller protein som håller mig mätt. Då är det toppen att som här blanda den fräscha yoghurten med ägg och sedan grädda några minuter i ugnen för en krämig, god och mättande frukosträtt.
Med basen ägg och yoghurt kan du givetvis laborera med innehåller. Det är bara din fantasi som sätter gränsen. Den här yoghurtpuddingen laddade jag med c-vitaminrikt gojibärspulver, vaniljpulver och chiafrön. Smaksatte sedan med blåbär, riven kokos och mandel.
Mums!

Du behöver:
1 ägg
3 msk fet (grekisk eller turkisk) yoghurt
1 msk chiafrön
1 tsk psylliumfröskal
5 droppar stevia naturell
2 tsk gojibärspulver
1 tsk kokosolja

blåbär
riven kokos
flagad mandel

Gör så här:
Mixa med stavmixer ihop alla ingredienserna (utom blåbär, riven kokos och flagad mandel). Smörj en form som tål ugnsvärme med lite extra kokosolja och häll i smeten. Häll blåbären på toppen och grädda mitt i ugnen på 200 grader ca 12 minuter.
Dekorera med riven kokos och flagad mandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...