fredag 31 oktober 2014

Kastrullkaka - gott och näringsriktigt på din spis


Gröt.
Många gånger bra med näring som du håller dig på länge - om du väljer bra ingredienser.
Men hur kul är gröt, egentligen?
Jag älskar visserligen kokosgröt, och äter gärna den när jag vill ha bra med energi som jag ska stå mig på ett tag.
Annars tycker inte jag att gröt är någon större hit.

Men här mina vänner är liksom "bakad gröt" och det blir verkligen Så mycket bättre!
Självklart beror det lite på vad du har i din kastrullkaka - för du kan så klart variera innehållet.
Basen är ägg, havregryn och banan. Sedan kan du fylla på med det du känner att du behöver, är sugen på eller har hemma.

Du blandar samman alla ingredienserna och häller dem sedan i en kastrull som du smort botten på. Sedan får din kastrullkaka bakas under lock på medelvärme tills den är genomgräddad - ca 15 - 20 minuter. Servera sedan varm eller låt den svalna. Perfekt till frukost, men också lika god att bjuda på till kaffet.

I min variant på bilden har jag:
1 ägg
1 banan
1 dl havregryn
1 msk chiafrön
1 msk krossat lin
1 msk fiberhusk
1 msk linfröolja
3 msk tranbär
kanel
kokosolja

Mosa ihop banan med ägget med en gaffel och blanda sedan ner övriga ingredienser. Blanda om ordentligt och smaka av med kanel.
Smörj botten på en mindre kastrull med kokosolja och häll sedan ner smeten.
Grädda med locket på på medelvärme (eller strax under). Efter ca 15 - 20 minuter är kakan genomgräddad och färdig att serveras.
Jag delade denna med min man till frukost, det bli lite väl mycket med en hel för min del. Men du kan som sagt med fördel spara och äta senare på dagen. Ett perfekt mellanmål kanske?


2 kommentarer:

  1. Hej, detta recept verkar intressant och användbart. "Bakas" det hela uppe på en vanlig spisplatta ?
    /Anna Gustafsson

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...