fredag 18 april 2014

Blåbärsbollar (utan socker, vetemjöl eller mjölk)



Jag ääääääälskar blåbär. Under alla mina tre graviditeter var det just blåbär jag hade cravings efter och jag kan titt som tätt känna ett sug efter just blåbär - även när jag är "ogravid". Blåbär är ju rena rama hälsokosten, så jag brukar har frysen laddad med frusna bär. Nu har jag dessutom hittat detta supergoda och användbara ekologiska blåbärspulver. Jag tänkte mig vanliga "hederliga" chokladbollar, men med blåbärspulver istället för kakao. Och för att göra dem ännu mer hälsosamma ersatte jag smöret med kokosolja och sockret med dadlar.
Yummie, så gott det blev!


Du behöver:
2 dl havregryn
2 - 3 msk chiafrön
1½ tsk vaniljpulver
2 msk blåbärspulver
3 msk kokosolja
10 torkade dadlar
1 dl frusna blåbär
ca ½ dl havremjölk (eller annan mjölk)

Gör så här:
Blanda samtliga ingredienser utom mjölken i en matberedare och mixa ihop till en jämn smet. Tillsätt havremjölken lite i taget och fortsätt mixa ihop. Känn efter om du behöver mer eller mindre för lagom konsistens Har du ingen matberedare går det bra även med mixerstav, men då får du jobba lite längre.
Jag tycker att de blir lagom söta med bara dadlarna, men vill du öka på sötman ännu lite mer kan du droppa i några droppar flytande stevia - gärna med vaniljsmak (SweetDrops vanilj)
Forma till lagom stora bollar som du förvarar i kylskåp. Det går även bra att frysa in,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...