fredag 28 februari 2014

Häng på: 14 dagar i säng senast 22 för bättre hälsa!


Jag älskar min säng. Kommer på mig själv varenda kväll jag går och lägger mig att jag får ett fånigt leende på läpparna när jag kryper ner och drar täcket över mig. Det är så skönt. Sängen är skön och att sova är så underbart.
Ändå är det många gånger så förbaskat svårt att ta sig dit - till sängen. Åtminstone för mig. Det finns ju så mycket annat som jag måste och vill göra också, som krävs vakenhet för....

När jag hälsocoachar personer som av olika anledningar inte är riktigt nöjda med sin hälsa, det kan handla om att de är trötta, har dåligt med energi, svårt att gå ner i vikt eller ofta blir sjuka, så tittar vi alltid på hur sömnrutinerna ser ut. Sömnen är nämligen JÄTTEVIKTIG för vår hälsa. Mycket viktigare än vad vi förstår.
När vi sover få både hjärna och kropp en chans att vila, läka och ladda upp. Dålig och otillräcklig sömn kan få många konsekvenser, några av dem är:

  • Sämre immunförsvar
  • Lättare att uppleva stress
  • Svårt att gå ner eller behålla vikten
  • Ökad risk för depression


Sömnen är livsviktig, det vet vi. Att tvinga någon att vara vaken länge och mot personens vilja är raffinerad tortyr som används för att få fångar att "tala".
Hur mycket vi behöver sova är individuellt. Mellan 6 - 8 timmar brukar vara lagom för de flesta.  
Vi påverkas av ljuset, så på sommarhalvåret behöver vi inte lika mycket sömn som på vintern.

När på dygnet vi sover spelar också roll. Bland annat inom Ayurvedan talar man om vikten av att sova mellan kl. 22 och 02 på natten. Det är nämligen då som din kropp lagar, läker och helar - både fysiskt och psykiskt. Det är också viktigt när du kliver upp på morgonen. Du bör gå upp under vata-tiden som är mellan kl. 2:00 - 6:00, alltså senast klockan 6:00 på morgonen. Då kommer du att vara som piggast när du vaknar. Om du går upp efter 6:00 går tiden över till kapha-tid som står för "långsamhet", vilket innebär att även om du "sover ut" och sover länge kommer att vara trött när du vaknar.
För bästa sömn och hälsa bör du alltså se till att vara i säng före 22 och kliva upp senast 6 på morgonen. 

Jag har slarvat med sömnen den sista tiden. Jag har haft för mycket att göra och prioriterat bort att gå och lägga mig i tid (kl. 22:00). Det känner jag av nu då energin börjar tryta. Så för att ta hand om mig lite bättre bestämmer jag mig helt enkelt för att under 14 dagar se till att vara i säng absolut senast 22:00 - det är inte förbjudet att ligga i sängen tidigare än så heller.
Behöver du också mer energi, stressa av eller förbättra din hälsa? Känner du liksom jag att sömnen blivit lidande den sista tiden?
Varför inte haka på min utmaning under 14 dagar och se till att ladda upp batterierna och ta hand om dig på bästa möjliga sätt genom att låta kroppen få göra det den är bäst på - att jobba för din hälsa och ditt välmående.
Häng med här på bloggen för mer tips och inspiration och även på min Facebooksida!
Du kommer att förundras över vilka positiva effekter det har för dig.
Och var inte rädd för att du inte kommer att hinna med en massa saker som behöver göras - du kommer att få mycket mer energi när du väl är vaken, så de blir gjorda ändå ;-).

2 kommentarer:

  1. Älskar också min säng och ler fånigt när jag lägger huvudet på kudden och drar upp täcket :)
    Däremot kommer jag inte alltid i säng vid 22. Oftast för att förhala att det är ny arbetsdag när jag vaknar ...

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra blogg. Känner igen mig i att man blir tröttare när man gått upp senare under förmiddagen. Dock är det nog bättre att va lite tröttare och ha fått 6 timmars sömn än gå upp supertidigt och fått 3 timmars sömn. Iallafall om man har sömnproblem.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...