onsdag 26 februari 2014

Chiadryck för energi - med kaffe och carob

Chiadryck för energi - med chiafrön, kaffe och carob
Energidrycker och måltidsersättningar finns det hur mycket som helst att välja på och intresset för dessa verkar växa i takt med att fler och fler intresserar sig för 5:2. Dock är innehållet i dessa drycker ofta mer eller mindre tvivelaktiga. Inte sällan innehåller det massor av socker (i olika form, men lika illa allesamman) eller andra konstiga och onödiga tillsatsämnen och konsistensgivare.
Väldigt enkelt kan du själv tillverka en energidryck som ger både bra med näringsämnen, håller dig mätt och gör dig pigg.
Jag utgår från chiafröna som är mina absoluta favoriter tack vare sitt innehåll av protein och omega 3 och en massa andra nyttigheter. De håller dig också mätt länge och är snälla mot magen.
I denna dryck har jag valt havremjölk som grund, men du kan lika gärna experimentera med andra mjölksorter som du föredrar.
Här har jag använt mig av carobpulver som liknar kakao, men har en lite mer kolaaktig smak. Carobpulver är rik på kalcium, vitamin A och Vitamin B1. Det går lika bra att byta ut carobpulvret mot kakao, men då kan du behöva söta lite mer.

Det här är en dryck jag uppskattar i olika varianter när jag kör mina detoxdagar i 5:2. Går att variera i smak och innehåll i det oändliga. Ger bra mättnad och en lugn mage. Kaffe(pulver) är inte direkt detoxmat, men det är det "fusket" som jag unnar mig. Just när man känner att man vill bli lite piggare är det här en kalasbra energidryck som håller mig mätt och nöjd länge.

Du behöver:
2 dl havremjölk (eller annan mjölk du föredrar)
3 msk kokosmjölk
3 msk chiafrön
1 msk snabbkaffepulver (välj ekologiskt)
1 tsk carobpulver (går även bra med kakao)
6 droppar SweetLeaf Vanilla Cream (flytande stevia)

Gör så här:
Häll upp havremjölk och kokosmjölk i en kastrull och värm på medelvärme (behöver inte koka). Vispa ner kaffepulver och carobpulver. Smaka av med steviadropparna. Rör ner chiafröna och ta av kastrullen från plattan. Låt svalna, gärna i kylskåp till nästa dag.
Om du vill kan du ta i lite mer chiafrön och får då en pudding som kan serveras med lite kokosgrädde på toppen som en nyttig och energigivande dessert.

För dig som räknar kalorier innehåller denna dryck ca 296 kcal.


2 kommentarer:

  1. Carob=johannesbröd=fruktkärnmjöl=baljväxt. För den som inte tål baljväxter ex soja, jordnötter, lakrits, rooibos mm kan det vara förödande att få i sig carob. Tror inte det är så många som vet om det och vill bara ge lite information i all välvilja. Så för min del får det bli kakao och rismjölk ;)

    Tack för receptet. Skall absolut testas.

    SvaraRadera
  2. Mums! Det här var otroligt gott. Det kommer att göras om-och-om-igen :). Jag tål inte mjölk och gillar inte svart kaffe men det här löser "problemet" på ett utmärkt sätt. Tack i himmelen ;). Jag har inte druckit kaffe på många år pga detta. Jag spädde dock med lite mer kokos- och rismjölk för att få den mer drickbar.

    Kram och TACK!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...