fredag 7 februari 2014

Brödbak på färdig mix - Eko Linfrö & Mandellimpa

Jag har aldrig varit någon stor fan av bakmixer. Många gånger är det så klart fulla med socker, men också en massa andra och onödiga tillsatsämnen och smakförstärkare.
Den här mixen av märket Bagerina - Eko Linfrö & Mandellimpa väckte dock mitt intresse. Dels är innehållet ekologiskt - tummen upp för det, dels innehöll det bara bra naturliga  torrvaror i form av:

  • krossade linfrön
  • mandelmjöl
  • psyllium husk
  • bakpulver
  • anis
  • fänkål
  • solrosfrön
  • salt
Torrvaran ska blandas med 6 ägg (!) och 2,5 dl kesella. Ett riktigt proteinrikt och mättande bröd blir resultatet.

Det var enkelt att blanda ihop. Bara alla ingredienser i en bunke, röra lite och sedan hälla upp i en brödform som klätts med bakplåtspapper. Sedan in i ugnen i 60 minuter.
Doften var ljuvlig.

Sedan jag slutade äta vetemjöl för tre år sedan är det inte ofta jag äter bröd. Vid diagnosen veteallergi trodde jag att det var bröd som jag skulle sakna allra mest, men jag har helt enkelt hittat andra alternativ. Men att känna doften av bröd som gräddas gör verkligen att snålvattnet börjar rinna. En skiva nybakat bröd med en rejäl klick smör eller färskost - det är himmelriket det.



Och faktiskt. Det här brödet blev riktigt, riktigt gott. Jag har ju alltid haft en förkärlek för grovt bröd med tuggmotstånd, så det här föll mig helt klart i smaken.

Nybakad Eko Linfrö & Mandellimpa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...