fredag 10 januari 2014

METABOLIC TYPING - individuella kostbehov


Kan det verkligen vara så att det finns endast en typ av kosthållning som är rätt (hälsosamt) för alla människor? Skulle alla må bra och väga så mycket/lite som de "borde" om de åt enligt LCHF, GI, Atkins, 5:2, Paleo, Viktväktarna eller vilken annan diet som helst?
Jag tror personligen inte att det är så och är väldigt nyfiken på att hitta hur nära "sanningen" det går att komma.

Jag själv följer inte någon "diet", men sedan jag slutade med vetemjöl för några år sedan på grund av allergi har jag definitivt inspirerats av LCHF. Jag är inte rädd för fett, men äter gärna mycket grönsaker. En inbiten "hardcore LCHF:are" skulle nog inte räkna mig som "rättrogen". Men jag har känt att det är den typen av mat som jag mår bäst av.
När jag har läst på och forskat vidare om hur vetet påverkar oss och även inkluderat socker och mjölk har jag förstått att väldigt många inte mår bra av dessa livsmedel idag. Att socker inte är bra för någon tror jag att alla är överens om. Fler och fler förstår också att dagens vetemjöl (som genmanipulerats fram till något oigenkännligt för våra kroppar) inte heller är speciellt hälsosamt. Mjölk däremot finns det både de som blir riktigt dåliga av och andra som tolererar utan några som helst problem. Mjölk innehåller dessutom en massa nyttiga näringsämnen.

Det var just skillnaden i tolerans mot mjölk som fick mig intresserad av hur det kan vara sådana olikheter. Här i Sverige tolererar vi laktos mycket bättre än i många andra delar av världen. Generellt säger man att ju längre söderut vi kommer på kartan, desto mer känslig blir man mot laktos. Vi har också hört om de som bor i Asien där nära 100% inte tål laktos.
Hur kan dessa skillnader komma sig?
En tanke som ganska snart dök upp hos mig var att det kan ha handlat om anpassning och tillgång. Vi på nordligare breddgrader har under våra kalla vintrar inte kunnat skörda frukt och kalciumrika grönsaker (gröna blad etc.) utan har fått anpassa sig till den kost som har funnits tillgänglig för oss. Jag har fått denna tanke bekräftat på olika håll i litteratur och studier, så jag var alltså inte helt ute och cyklade.

Om det nu är så att människan i generationer faktiskt har anpassat oss till den föda som finns tillgänglig för oss, då borde det finnas fler skillnader runt om i världen. Vi har ju befolkningar som har ätit en väldigt specifik typ av kost, eskimåerna till exempel som äter extremt fettrik kost då de lever på fet fisk, säl, späck etc. En kost som enligt vissa skulle vara det mest katastrofala som tänkas kan för hjärta och kärl. Ändå har Eskimåer inte alls den problematik med hjärt- och kärlsjukdomar dom de "borde" ha. Bara för att nämna ett av många exempel.

För en tid sedan hittade jag information om Metabolic Typing på nätet och har läst på det jag hittar både på olika hemsidor, bloggar i litteratur jag köpt. Det här är spännande!
Metabolic Typing är enkelt förklarat en metod som gör det möjligt att individanpassa kosten efter vilken typ av metabolism (kroppens ämnesomsättning) och även andra fysiska system.

Vår föda består av tre olika kategorier av energigivande näringsämnen - fett, protein och kolhydrater. Det är just kombinationen/förhållandet mellan dessa som varieras i alla tiders olika dieter. Från "noll fett" till "noll kolhydrater" och allt däremellan. Kanske är det alltså så att alla dieter fungerar, men inte för alla människor.
Enligt Metabolic Typing finns det tre kategorier av människor som kräver olika kombination av de energigivande ämnena. Vi har:



  1. PROTEINTYPEN vars kost bör innehålla störst andel protein (ungefär 40 %) därefter fett (30%) och resterande del kolhydrater (30%).
  2. KOLHYDRATTYPEN som bör äta mest kolhydrater (ca 60%), därefter protein (ca 25%) och därefter fett (ca 15%).
  3. BLANDTYPEN som är en blandning av protein- och kolhydrattypen och bör äta ungefär hälften kolhydrater (50%) och andra halvan består av protein (30%) och fett (20%).
Till grunden ligger kunskapen om hur snabb ämnesomsättning vi har och hur snabbt våra kroppar kan tillgodogöra sig energi från maten vi äter. En person med snabb ämnesomsättning behöver mer energitätt  protein och fett medan en person med långsammare ämnesomsättning behöver de mer lättsmälta kolhydraterna.
Gemensamt för alla typer är att man bör undvika socker och snabba kolhydrater, vara försiktig med kaffe och alkohol och äta en så naturlig och ren kost som möjligt.

William Wolcott som tillsammans med Trish Fahey skrivt boken "The Metabolic Typing Diet" menar att den som äter en felaktigt sammansatt kost riskerar att drabbas av ohälsa på många olika sätt. I princip alla av våra välfärdssjukdomar kan härröras till en felaktig balansering i kosten. De menar också att det inte är något ide att göra punktinsatser för exempelvis allergier, reumatism mm. utan vi måste se på det holistiskt och ge våra kroppar den grundnäring som de behöver för att kunna fungera optimalt.
Hela grunden bakom Metabolic Typing är mycket komplext och innefattar som sagt många olika områden/fysiska system (bland annat matsmältningssystemet, nervsystemet, cirkulationssystemet och det endorkrina systemet). Alla system samverkar i en helhet och strävar alltid efter homeostas - balans. De gör oss alla individer unika och också väldigt komplexa. 

Jag tycker att det här är fantastiskt intressant och försöker nu att sätt mig in i detta så mycket jag kan. När jag läser "The Metabolic Typing Diet", som snart har 15 år på nacken, så ser jag att man redan då var inne på de tankebanor när det gäller kosten som vi först de senaste fem åren har börjat förstå och förespråka. Till exempel det faktum att det är insulinet som är fettbildande och som vi behöver hålla nere. Även andra tankar om kolesterol och mättade fetter som vi tidigare har varit så "rädda för" menar Wolcott klart och tydligt är en felaktig slutsats vi dragit tidigare.

Hur ska man veta vilken Metabolisk typ som man är då?
Med stor sannolikhet finns det en rad tester som kan göras hos läkare/alternativmedicinare för att kunna pussla ihop vilken profil som matchar bäst. Som tur är räcker det för det flesta att fylla i ett självskattningstest där man får svara på mellan 30 och flera hundra frågor som handlar om hur du som person fungerar fysiskt, hur du mår och reagerar fysiskt, hur du reagerar på olika typer av mat osv. När jag själv har gjort detta test blir jag en solklar Blandtyp, vilket känns alldeles riktigt. Jag började äta inspirerad av LCHF, men kände ganska snart att jag måste ha mer grönsaker och kolhydrater (långsamma) än vad som är "tillåtet" där.

Som kostrådgivare tror jag att det här kan vara en metod som verkligen kan hjälpa varje individ att hitta den typ av kost som är bäst för var och en. Jag kommer att fortsätta att sätta mig in i detta, skriva om det här på bloggen och självklart även använda mig av kunskapen när jag kost-coachar.
Häng med om du också är nyfiken!

Har du själv erfarenheter av Metabolic Typing? Dela gärna med dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...