måndag 1 april 2013

KONJAC SPONGE - EN KLAR FAVORIT

Jag försöker att hitta och använda så mycket naturliga och ekologiska produkter jag kan överlag. För snart ett år sedan fick jag för första gången prova en Konjac Sponge. En liten hård "badsvamp" som inte såg mycket ut för världen. Nyfiken som jag är sökte jag information på nätet och blev riktigt nyfiken. Det visade sig att den lilla "svampen" var en riktig "naturbegåvning". Den är tillverkad av roten från en japansk växt, Konnyako. Den används både inom naturmedicin och som föda.

Konjac Sponge är en liten, behändig "svamp" som är stel och hård när den är torr, men så fort den blöts blir mjuk och smidig. Du använder den när du tvättar ditt ansikte. Den ska gå att använda som  enda rengöring, men jag föredrar att använda min tillsammans med tvål eller annan rengöring. För det första är det riktigt skönt att massera ansiktet med svampen som naturligt masserar och exfolierar lätt. Dessutom har svampen förmågan att balansera hudens pH-värde och den innehåller många värdefulla vitaminer och mineraler etc.: proteiner, kalium, järn, fosfor, lipider, zink, B1, B2, B6, B12, A-, C-, D-, och E-vitaminer, pantotenat, fettsyror, magnesium samt fibrer.

Jag är helt beroende av denna lilla mirkalesvamp som håller huden mjuk, spänstig och i fint skick. Jag tenderar att ha torr hy, inte minst under vinterhalvåret. Men sedan jag började använda mig av Konjac Sponge är jag inte längre så där torr så att huden nästan "fnasar". Detta för att rengöringen gör att översta hudlagret hela tiden skrubbas bort och ny, mjuk och fin hud kommer fram.

Min svamp jag använder nu kommer från Organic Konjac Sponge. Därifrån har jag också fått en mycket skön handduk till ansiktet som är tillverkad av bambu. Även det en ny upplevelse för mig. Bambu är en mer naturvänlig produkt att odla än bomull då bambun växer snabbt och inte behöver besprutas på samma sätt som bomull. Även det kommer vi säkert se mer av framöver.

Här kan du beställa din egen Konjac Sponge: bnatural

Nedan ser du ett videoklipp som visar hur en Konjac Sponge ser ut och hur den används:



2 kommentarer:

  1. Här säljer vi organic konjac sponge; http://b-natural.storedo.com.

    Välkommen! Önskar Annette & Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Jag lägger till länken i artikeln.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...