onsdag 7 november 2012

KÅL KOLL

Grönkål
Att kål är nyttigt är ingen nyhet för mig. Jag tror att de allra flesta kan ha en aning om att kål ett hälsosamt val. Charlotte Erlansson-Albertsson, professor i medicinsk- och fysiologisk kemi och författare till boken "Maten som stärker din hälsa" lovordar kålens nyttighet för våra kroppar.

Själv är jag väldigt förtjust i broccoli, blomkål och inte minst brysselkål. Vitkål är en annan favorit som är god att äta både som råkost och stekt.Jag äter kål i olika former flera gånger i veckan - inte minst är det säsong för det nu under höst- och vinterhalvåret.
Nu när jag har förälskat mig i Gröna Smoothies blir det även kål i "flytande form" i morgondrycken, vilket ger massor med bra energi och näring i kroppen på morgonen.

Extra roligt är det också att läsa om kål, inte minst grönkål i två av mina favorittidningar denna månad, ToppHälsa och Mat & Hälsa ! I ToppHälsa skrivs det om den nya "kåldieten", och den kan vi väl klara oss utan. Dieter är jag ingen större fan av - det handlar om att hitta en sund och fungerande livsstil som håller i längden. Man skriver dock om grönkålens förträfflighet och berättar att grönkål är tacksamt att odla på våra breddgrader också - både i trädgårdsland och balkonglåda. Det bjuds också på några smarriga grönkålsrecept. I Mat & Hälsa skriver man om de flesta kålsorterna men konstaterar att det är just grönkålen som är allra nyttigast. Så här skriver de:

"Grönkål: Toppar listan över mat som motverkar åldrande, antiaging-food. Det fiberrika kraftpaketet passar ihop med valnötter, bacon eller fetaost. Innehåller mest C-vitamin av alla kålsorter, 120 mg per 100g."

Jag bestämde mig självklart för att testa grönkål (som jag inte provat tidigare) och tänkte att den kommer att vara en perfekt ingrediens i mina Gröna Smoothiesar på morgonen. Jag bad min man köpa hem när han var och storhandlade, och visst kom han hem med en stor påse grönkål, men också med hälsningen från ICA att grönkål inte finns i deras ordinarie sortiment, utan behöver specialbeställas. Nu var det  bara tur att de hade hemma "bakom disk". Annars finns det på sin höjd i butikerna kring jul då de används som dekoration på julborden(?).
Min gissning är att om några veckor är det så många som frågar efter grönkål att det kommer att ligga ute i deras grönsakshyllor ;-).


Fokus på kål i allmänhet och grönkål i synnerhet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...