måndag 23 juli 2012

TESTAR BUNGYPUMP-STAVAR

Att gå med stavar har varit en favoritmotion för mig i många år nu. Jag tycker att det ger skön träning även till överkroppen när jag är ute och går. Jag som lätt stelnar till i nacke och axlar om jag sitter still för länge uppskattar att få igång blodcirkulationen ordentligt vid en promenad.

Nu finns det även så kallade Bungypump stavar som har en fjädring inbyggd som motsvara ca 5 kilo. Denna fjädring gör att du får arbeta ännu mer med armar och överkropp och kan trycka ifrån riktigt ordentligt. Jag har varit nyfiken på dessa stavar ett tag, men prislappen som har legat runt 1.500:- har gjort att jag tvekat.

Nu har jag ändå fått möjligheten att prova ett par Bungypump stavar under några veckor i sommar, så då får jag verkligen möjlighet att känna om det är något för mig. När jag testgått kortare sträckor har det känns riktigt härligt att kunna trycka ifrån med sådan kraft och jag är övertygad om att det kommer att resultera i träningsvärk de första gångerna.

Rapport kommer om hur det går med stavandet!
Har DU testat att träna med Bungypump stavar?
Vad tycker du?
Har du några tips att dela med dig av?

17 kommentarer:

  1. 1500 kr? Ooooj, mina stavar kostade 100 kr. Jag har testat stavar ett antal ggr men det är inte riktigt min grej, vet inte varför. Har du något bra tips på hur man gör det roligare? Och jag vill helst gå själv (känner inte ens någon som har stavar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått med "vanliga" stavar i många år nu, och det går också bra. Jag brukar lyssna på en spännande ljudbok när jag går ut och går med stavarna. Ibland varierar jag med att lyssna på peppande musik som gör att jag får upp tempot.

      Radera
    2. Priserna är nere i 900-1000:- nu, men borde kanske sjunka ytterligare. För min del, efter ca 300 pass så skulle jag köpa nya stavar om de så kostade det dubbla. Skillnaden mellan vanlig "pensionärsstavar" utan motstånd, och BungyPump-stavar är som mellan att cykla eller köra bil 10 mil. Bilen ger ingen kondis men det gör cyklingen! Skämt åsido, de är helt oumbärliga när man vant sig. Ryggproblemen, bilringen, gäddhänget, de botar allt!

      /Lars

      Radera
    3. Härligt att höra Lars att du uppskattar dina stavar så :-). Jag har också noterat att priset har gått ner, och det är ju positivt för oss motionärer.

      Radera
  2. Jag har haft bungypump stavar ett par år nu och kan inte tänka mig att byta till vanliga stavar igen. Det är så skönt med fjädringen och motståndet och man verkligen känner hur kroppen får jobba. De finns på Team Sportia för ca 900 kr ibland när dem kör olika kampanjer, så håll utkik där om du blir sugen att köpa ett par.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag kommer definitivt att investera i ett par egna stavar. Kände att överkroppen fick jobba betydligt med med bungypump stavarna.

      Radera
  3. Kom precis hem från min första promenad med Bungypump...det kändes ganska bra faktiskt...blir nog bättre när jag har kommit in i rätta lunken. Köpte mina igår på Inter Sport för 900 riksdaler :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att man måste gå några gånger för att få in rätt rytm och rörelse. Det gäller att jobba mer med överkroppen - vilket är bra.

      Radera
  4. Jag har gått stavgång i många år och Bungypump är verkligen som grädden på moset :) Det ger betydligt mer träning åt armar, överkropp och bålen och flåset blir något helt annat än med vanliga stavar! Jag rekommenderar 6 kg stavarna för den som är hyfsat van att träna (t.ex vanlig stavgång) och som vill ha lite utmaning och "växa i" sin nya träningsform.
    Härligt och skitkul helt enkelt!
    / Erika

    SvaraRadera
  5. Ja det blev större skillnad än vad jag trodde från början när det gäller hur aktiv överkroppen blir med dessa stavar. Både när det gäller armarna som trycker i från mer, men också midjan som får en helt annan "sväng". Jag kommer att fortsätta :-)!

    SvaraRadera
  6. Jag har gått med bungystavar i ett halvår nu och du skulle inte tro mig vilken fysik jag har fått utav det.
    Jag är 30 årig kille och van vid styrketräning på gym. Jag kör med 6 kgs stavar men det är knappt jag orkar med de, fastän min muskelmassa. Så 4kg är smartast att börja med.
    Tränignsformen är helt genial, att träna och få en vacker och muskulös kropp (som kille) bara genom att GÅ är smått otroligt.

    Jag kommer aldrig sluta gå emd mian stavar och nu är målet att se hur pass vältränad och muskluös jag kan bli bara genom att gå med stavarna. Jag komemr säkert dyka upp i något reportage framöver och visa upp min fysik jag byggt bara genom att gå med dessa stavar.
    De funkar verkligen....och så enkelt. Jag går dock 45 min VARJE dag med 6kg motstånd ochnjag tar verkligen i, som om jag vore på gymmet, jag dricker även ptroeindrinkar för att miximera återhämtningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt det du beskriver. Kul att det fungerar så bra för dig.

      Radera
  7. Kan säga att tidningen Må Bra har ett prenumerationserbjudande då du får 12 nr av tidningen och ett par bungypumps (4 el 6kg) för 798kr plus frakt 99kr.

    Jag har inte nappat själv, än, men ska göra det. Har just googlat runt på stavarna för att se om det är något för mig men det svåra är valet mellan 4 och 6 kg. Jag är inte jätetränad men heller inte helt otränad. vill ju inte ta 4 kg för att sedan byta till 6 kg efter ett tag

    helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Helena! Det är ju ett toppenerbjudande. En bra tidning är det också. Jag har själv gått med 6 kilos stavarna och är "medeltränad". 4 kilo skulle vara för lätta för mig. Tror nog att du klarar 6 kilo utan problem - lite utmaning ska de ju vara för att ge resultat ;-).

      Radera
  8. Gekås i Ullared säljer originalstavarna för 399 kr!
    Så har ni bägarna förbi...

    SvaraRadera
  9. Bra pris på cdon just nu. Hmm kanske 5 år för sent.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...