lördag 9 juni 2012

SUSANNE GICK NER I VIKT MED TÄNK DIG SMAL OCH DUKANDIETEN

Susanne 

Ytterligare en av mina deltagare i kursen Tänk Dig Smal vill gärna dela med sig av sina erfarenheter av kursen. Det är jättekul tycker jag, för det är de som har gått kusen som bäst kan tala om hur bra den verkligen är. Susanne har med hjälp av Tänk Dig Smal och Dukan dieten nu nåt sin målvikt och här berättar hon själv sin historia:

Susanne heter jag och bor i Gävle. Född -65 och har två tonårsdöttrar och tre katter. Sen i april letar jag nytt jobb, då mitt tidigare jobb som kanslist & projektansvarig hos LO- Gävle tog slut. Jag är kursledare i fackliga utbildningar genom ABF i mellan åt, och till hösten hoppas vi även komma igång med en cirkel i Dukan dieten. Eftersom jag har lyckats så bra, och brinner för detta, vill jag gärna inspirera andra till att lyckas.
Jag har tidigare försökt gått ner i vikt med Viktväktarna, det höll ett år sen bar det av uppåt på vågen igen. Viktklubb.se, GI, Pulverdieter. LCHF, nja, jag mådde pyton och gick upp i vikt av denna diet.

När jag läste om Ulrikas kurs Tänk dig smal, så blev jag väldigt intresserad, för det var ju precis den här frågan jag ställt mig hela livet.
Varför äter jag?  Jag vet ju hur man ska äta. Jag vet ju vad som är bäst för mig, men ändå blir det så fel. Nu var det dags att förstå Varför och Hur hanterar jag mitt beteende kring mat.
Jag deltog i tävlingen om en plats i kursen, och hade turen att vinna. Vilken lycka, nu skulle jag lära mig nya tankebanor, och framför allt lära känna igen mina känslor kring mat och ta bort alla ursäkter till att stoppa i sig i otid.

Genom kursen har jag lärt mig att fundera på om jag verkligen är hungrig eller om jag bara är sugen. Nuförtiden sitter jag ner och äter och har hittat knep till all äta långsammare.
Jag fick i uppgift att blogga om mitt deltagande i kursen, och det var en stor drivkraft för mig. Att skriva ner sina tankar, då känns det på nå vis verkligt, mer än när man bara tänker tanken. Peppkorten vi fick göra, satt jag upp lite överallt, och en del sitter fortfarande kvar som en liten påminnelse att tänka rätt.
I början av kursen, tyckte jag att allt gick så snabbt, att man hela tiden skulle ta in nya uppgifter, men jag lugnade ner mig och tog det i min egen takt, för alla uppgifter behövde ju just jag inte träna på.

Susanne i gamla byxor
Det viktigaste med kursen för mig har varit att lära mig lyssna på min kropp och tolka dess impulser rätt. Allt handlar inte om mat, och tro att man är hungrig utan det kan vara så enkelt som att man behöver ett glas vatten för att bli nöjd, eller att hitta en lugn stund, egen tid.
Har du som jag jojobantat större delen av ditt liv. Gå denna kurs, den har verkligen förändrat mitt liv, den kan förändra ditt med.
Denna kurs passade så bra till min Dukan diet som jag redan innan kursen hade kört igång med, även om man i kursen fritt fick välja diet. När jag läst ur boken om Dukan dieten, så pratar även han om att det är viktigt att lära sig om förhållningssätt till mat, och att ändra tankar. Han tror inte på att människor som ätit mycket plötsligt kan ändra sig och äta rätt och mindre. Han tror på rätt livsmedel och rätt tankesätt, och jag håller med. 
Tack Ulrika för att du lärt mig tänka i rätt riktning, och mina peppkort kommer alltid att finnas med mig.

Läs mer i Susannes blogg - More Susan

Blir du nyfiken på distanskursen Tänk Dig Smal? Läs mer om innehåll, upplägg och vad tidigare deltagare har tyckt HÄR. Det går bra att preliminärboka en plats till nästa kursstart som är den 20 augusti redan nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...