tisdag 15 maj 2012

BE OM URSÄKT?

Vi brukar ha olika tankar om vad vi behöver be om ursäkt för. En del tycker att de överhuvudtaget inte har något att be om ursäkt för medan andra kan hitta hur många anledningar som helt till att ursäkta sig. Det kan handla om att de inte hör när någon talar, att de  inte tycker att det har "fina kläder nog" eller att de står i vägen.
Att tycka att man behöver be om ursäkt för nästan allt - näst intill sin existens har så klart att göra med att man har låg självkänsla.

Vad kan vara  rimligt att faktiskt be om ursäkt för? Jag tänker att det självklart är på sin plats att be om ursäkt om man har sagt eller gjort något som på ett eller annat sätt påverkar en annan människa "negativt". Några exempel kan vara:

  • Du kommer sent till ett möte.
  • Du råkar knuffa till en främling på bussen.
  • Du glömde en väns födelsedag.
Det kan handla om situationer där du både medvetet och omedvetet har påverkat den andra personens upplevelse eller situation negativt. Det kan handla om både stora saker, men också små.
Att be om ursäkt kan kännas skönt och att dessutom få den bekräftad och "förlåten" känns så klart ännu skönare.

Men, om du känner att du behöver be om ursäkt för väldigt mycket, om du tror att andra tycker att du bara skapar problem, då är det viktigt att tänka till. Du behöver du arbeta med din självkänsla i grund och botten, för att hitta vägar att hitta dig själv och få tilltro till den du är. 
Det du kan börja med att fundera på är:
  • Vid vilka situationer är det som jag känner att jag måste ursäkta mig själv hela tiden?
  • Varför känner jag så?
  • Hur tänker jag att andra tänker om mig i dessa situationer?
  • Hur tänker jag själv om andra om de skulle göra samma saker som jag känner mig tvungen att ursäkta? Skulle jag kräva en ursäkt av dem?
  • Hur tror jag att andra tänker när de råkar ut för dessa situationer själva?
  • Hur skulle jag vilja känna mig och må i dessa situationer istället?
Att be om ursäkt kan vara på sin plats i vissa situationer, men du ska ALDRIG känna dig tvungen att ursäkta din existens eller det mesta du gör. Alla gör vi misstag - det ingår i "konceptet människa". Ingen av oss är felfri och våra misstag gör vi inte för att vi är "dåliga människor".  Du har rätt att göra misstag och en del av dem bör du också be om ursäkt för. Andra gånger kan det räcka med att konstatera att det inte riktigt blev som du hade tänkt dig.

Vill du jobba på att stärka din självkänsla? Då kan du beställa min e-bok/e-kurs 21 dagar till bättre självkänsla som är en KBT-inspirerad kurs där du successivt lär dig att bygga upp nya tankar, vanor och handlingar som kommer att stärka din självkänsla. Klicka på länken nedan för att läsa mer:

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant. Och så rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det. Och tack för att du talar om det! Gör mig glad :-)!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...