lördag 21 april 2012

HÄNG MED PÅ SOCKERUTMANINGEN!


Att socker inte är speciellt bra för oss, det är de flesta överens om. Likaså att vi äter socker i alldeles för stora mängder. Många har dessutom problem då sockersuget har utvecklats till ett beroende som mer eller mindre styr våra liv.
Vi, det vill säga Josefi Dahlberg och Ulrika Gabriel vill med vår blogg "Från Sockerbotten till Hälsotoppen" inspirera dig som läsare till fler hälsosamma val i livet. Att minska på eller helt utesluta socker är en viktig bit i ett hälsosammare (mat)liv. Därför vill vi med Sockerutmaningen! hjälpa, stötta och peppa dig som önskar utesluta socker helt eller minska på ditt intag. Vi tror och hoppas att denna utmaning ska få dig att inse att:
  1. Det går att till stor del minska ner på sockerkonsumtionen genom att göra medvetna val.
  2. Det går att leva utan socker. De första dagarna kan du känna av diverse "obehag" om du tidigare har konsumerat socker i stora mängder. Det kan handla om huvudvärk, trötthet, illamående, irritation etc. Besvären kan vara nog så jobbiga, men de brukar ge med sig efter ett par dagar och de är inte värre än att du klarar av att hantera dem. 
  3. Det finns andra goda(re) och nyttigare alternativ än sådant som innehåller en massa socker. Vi kommer att bjuda på tips och inspiration.
Du som är sugen på att vara med i denna 21 dagar långa utmaning med start den 7 maj och fram till den 27:e får själv bestämma till vilken grad du vill utesluta socker. 
  • Nivå 1:Utesluta socker totalt. Du vill inte ha tillsatt socker alls i din mat och lusläser innehållsförteckningar för att ha koll även på det dolda sockret som kan finnas i exempelvis skinka, yoghurt etc. Du utesluter även produkter som innehåller fruktsocker och liknande. 
  • Nivå 2: Uteslut produkter med "tydligt" sockerinnehåll typ: godis, läsk, kakor osv. helt ur din kost under de 21 dagar som utmaningen pågår.
Du som vill vara med och möta våren med både lättare kropp och själv - välkommen att läsa mer om och följa SOCKERUTMANINGEN" på:

Du har inget att förlora på att vara med. Det du riskerar att få er en friskare kropp, mer energi och kanske eventuellt ett och annat förlorat kilo. Det kan det väl vara värt?!?!

Häng med nu och möt våren med bättre hälsa och mer energi!


Med önskan om 21 inspirerande dagar tillsammans
Josefi & Ulrika

3 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna vara med då jag är totalt sockerberoende vilket är EXTRA förfärligt då jag dessutom är diabetiker! Hur läggs det upp?

    SvaraRadera
  2. Jag är nog mer beroende än jag trodde av godis.Glass älskar jag. Men har nu ett halvår,minst glassfritt.Måste ge mig på att försöka bli av med mitt begär.Har slutat med både alkohol o. nikotin.Varför ska det då vara så svårt avstå godis.
    Mina barnbarn kom inte i påsk allt godis har jag smaskat mig.Finns några chokladägg kvar.
    Stevia är så dyrt.

    Det är svårare att sluta äta.
    Kött slutade jag med 2005.Det går hur bra som helst.Finns ju andra alternativ, som kalkon,kyckling.Älskar fisk och skaldjur. Men det är också dyrt.

    Jag vill klara av det.
    Jag är med i utmaningen.

    Kämpar så för att gå ner i vikt.
    Då jag la på mig 14 kg då jag slutade röka 2008.alkoholen 2007.

    Följer på FB med.
    MVH
    Mi

    SvaraRadera
  3. Fröken Gredelin - om du går in på vår blogg "Från Sockerbotten till Hälsotoppen" (http://sockerfriheten.blogspot.se/
    så kan du läsa mer om upplägget och hur du anmäler dig.

    Vitsippan - Härligt att du är med! Du följer utmaningen på:
    http://sockerfriheten.blogspot.se/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...