fredag 16 mars 2012

UPPBROTT OCH NYA MÖJLIGHETER

Som jag brukar säga till mina coachingkunder:
- Livet pågår runt omkring oss och vi kan inte alltid välja och kontrollera det som händer.
Det spelar alltså ingen roll hur väl du förbereder dig och planerar ibland, då det alltid finns en möjlighet att något helt oförutsett inträffar som omkullkastar dina planer. I bland är detta oförutsatta något alldeles fantastiskt bra, och ibland är det något du hellre klarar dig utan.

Genom att inse att det är så det ser ut i livet - vi kan inte kontrollera och förutsäga allt, utan vi får så att säga spela med givna kort ibland, så kommer du mycket lättare att kunna hantera det du möter. Det är lättare att gå vidare när situationer uppstår som du inte känner dig tillfreds med om du har den inställningen.

Uppbrott ingår i livet.
De kan vara stora och omvälvande, eller små men ändå betydelsefulla. De kan vara fulla av sorg och vemod eller av glädje och förväntan -  ibland allt i en salig blandning.
Det kan handla om att flytta, avsluta en relation eller sluta på ett jobb för att ta några exempel.
I bland är det du själv som tar initiativet till uppbrottet, ibland är det någon annan som fattar ett beslut eller någon annan anledning som gör att du drabbas.

Själv är jag i flyttartagen. Det var inte så länge sedan jag och min familj flyttade från villa i  utkanten av stan till lägenhet mitt inne i stan. Ett medvetet val som vi alla såg fram emot. Tyvärr visade det sig att lägenheten som vi hyr (som tur var inte köpt) var fuktskadad och angripen av mögel. Vi har inte alls mått bra, faktiskt riktigt dåligt av och till. Även om lägenheten ska saneras fattade vi beslutet av vi inte vill bo kvar. Vi litade inte på att saneringen i badrummet skulle lösa alla problem. Misstankarna om att det in den gamla fastigheten kunde finnas mer dolda problem var för stor.

Så nu i dagarna flyttar vi igen - för andra gången inom loppet av ett år. Vi som sist svor på att det här var sista gången. Men trots alla tankar fram och tillbaka, om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt så är det oerhört skönt att landa i ett beslut.
När du efter en tids fundering har fattat ett beslut är det så mycket enklare att förhålla sig till det som är. Då kan du fokusera på det du vet ska komma.

Vi ser nu fram emot att få flytta in i en alldeles nybyggd lägenhet nere vid Mälaren. Friska luft är vad jag längtar mest efter. Inte minst efter att i ett knappt års tid inte kunnat andas ordentligt på grund av astma och dålig innermiljö. Och nytt! Vilken lyx - ja inte lyx i meningen överdådigt och extremt påkostat - men ändå lyx :-).

För hur det än är med uppbrott från något gammalt, så är det ändå en ny väg som öppnar sig mot något nytt. Jag kan känna en spänning och förväntan i det. Självklart är det inte alltid lika lätt som nu i mitt fall att förstå vad det nya kommer att innebära. Men med inställningen om att du kommer att mötas av massa nya erfarenheter och inte minst möjligheter så är det lättare att gå från ett uppbrott och känna en förväntan gentemot det nya.

Så mina vänner, om jag är lite frånvarande på bloggen den närmaste tiden, så beror det på att jag packar, ner och packar upp och försöker komma i ordning i en ny fas i mitt och min familjs liv.
Men jag kommer snart igen med nya friska tag och med ny och frisk luft i lungorna.

2 kommentarer:

  1. Lycka till med flytten till nya lägenheten med frisk luft och härligt läge. Måste kännas toppen att få flytta in i en helt nytt boende. Någon gång ska jag också göra det. Bor nu i ett hus från 1930-talet och det finns hur mycket som helst att göra här som vaktmästare, önskar jag hade en.
    Lev gott!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Tack för dina lyckönskningar Eva! De värmer. Nu är vi på plats och det känns så skönt. Just nu känns det extra skönt med allt sprillans nytt, men jag kan också finna en glädje i och uppskatta det som är gammalt och "historiskt" - men det är klart att det kan ta på krafterna att behöva hålla efter mycket.
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...