onsdag 14 mars 2012

FÖRELÄSNING OCH MÖTE MED JANESH VAIDYA

Jag, Janesh Vaidya och Josefi Dahlberg ser inga gränser...

I söndags var Janesh Vaidya i Västerås och höll sin omtalade och populära föreläsning "Ayurveda för ditt sinne", samma namn och till delar samma innehåll som boken som jag tycker så mycket om.

Jag har varit intresserad av ayurveda i ett flera år nu, läst ett antal böcker, lyssnat på några föreläsningar och även fått ett par privata konsultationer. Jag är oerhört fascinerad av denna mångtusenåriga indiska livsfilosofi. När jag började läsa om den kändes det som att mina egna tankar om livet, kosten och hälsan blev bekräftade. Jag hittade hem. Däremot finns det så oerhört mycket att lära inom ayurvedan att det tar många, många år att bli expert. Jag är bara en nyfiken nybörjare.

Janesh Vaidya är en internationellt välkänd ayurvedaläkare, författare och föreläsare. Hans kunskaper och många gånger både vackra och underfundiga betraktelser och liknelser kan du ta del av i hans böcker "I det sista regnet" och "Ayurveda för ditt sinne". Jag har ännu så länge bara läst den sistnämnda boken, men den första står på tur att läsas.

Under sin föreläsning sammanfattar Janesh essensen av ayurvedan. Själva ordet ayurveda betyder kunskap om livet och det är precis det som det handlar om. De tre hörnstenarna inom ayurvedan är maten, livsstilen och våra tankar.

"Mat är din medicin,
din livsstil är din terapi."
Janesh Vaidya

Under föreläsningen påminner oss Janesh om hur bra vi har det här i Sverige: rent vatten, frisk luft och fred. Det är sådant vi tar för givet, men är det så klart långt ifrån i alla andra länder.
Janesh vill få oss att uppskatta våra liv och att leva mer här och nu. Först då kan vi blir riktigt lyckliga. Lycka som han jämför med fjärilar som kommer till din blommande trädgård (ditt liv) på visit för att lika snabbt försvinna igen.
Du är med andra ord ditt livs trädgårdsmästare.

Han pratar också om något som jag faktiskt har praktiserat den senaste tiden och som borde vara självklart för alla - alltid. Att vi ska se på maten som vi äter som vår medicin. Inte går vi in på ett apotek och plockar till oss av medicinburkar lite "random" och passar på att ta dem som det är extraerbjudande på. Nej, vi väljer med omsorg precis det som vi behöver just då. Men helst av allt skulle vi inte behöva handla medicin på burkar på apoteket, utan bara kunna förlita oss på att äta mat som är bra och stärkande för oss.
Genom att göra kloka och hälsosamma matval och faktiskt i och med det kunna ignorera det allra mesta som säljs i din matbutik och dessutom att äta efter din dosha (vata, kapha eller pitta) så kommer du att stärka din hälsa för varje dag som går. Du som har möjlighet att gå och lyssna på Janesh när han föreläser - GÖR DET! Medan du väntar på det tillfället kan du förkovra dig i hans böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...