onsdag 15 februari 2012

JAG HAR LYSSNAT PÅ: AVIG MARIA av Mia Skäringer


Som jag har skrattat och gråtit... och skrattat igen när jag har lyssnat på underbara Mia Skäringer som läser sin egen "Avig Maria".
Det här är en samling av Mias bloggtexter och krönikor som hon har skrivit de senaste året. Jag har varken läst hennes blogg eller några krönikor av henne tidigare, och VARFÖR undrar jag nu bara?! Hon är fantastisk med orden Mia. Hon har ett språk som är så målande, så vackert, beskrivande och skört. Och humor! Med den där knorren och liknelsen som ger hög igenkänningsfaktor.

Jag lyssnar på ljudbok när jag är ute och powerwalkar, och när jag har lyssnat på "Avig Maria" måste folk ha undrat ibland. Ibland har jag gått där med ett brett leende på läpparna, skrattat till högt för mig själv. Andra gånger har tårarna runnit nedför kinderna på mig och jag har snyftat utan kontroll. Ofta i tvära kast.

Mia berättar om sitt liv, sina tankar och sina känslor. Hon berättar ärligt och utan krusiduller. Berättar om känslan av att inte riktigt höra hemma någonstans - inte i finrummen och inte i fulrummen. Hon berättar om uppväxten som var fattig och svår på sitt sätt, men ändå full av kärlek och humor. Massor med humor.

Jag kan inte tänka mig en enda person som inte skulle uppskatta att läsa eller lyssna på boken. Speciellt rekommenderar jag den till dig som jobbar med din självkänsla och som genom denna bok kan få förståelse för hur andra tänker och känner i livet. Den är säkert mycket under hållande att läsa som bok, men självklart ger Mias underbara röst och dialekt den en extra dimension i ljudboken.

LYSSNA! LÄS!

Bokens sträcker sig fram till det sista blogginlägget som skrevs precis när Mia gått in i väggen. Det blev för mycket med alla föreställningar, alla stress av att räcka till på alla plan. Bloggen har hon pausat, men vi hoppas alla framför allt att Mia ska finna ro och sig själv och också att hon vill börja dela med sig av sina kloka tankar i sin blogg igen.

Blogg: Mia Skäringer - Avig Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...