torsdag 17 november 2011

AKUPUNKTUR - EFFEKTIV SMÄRTLINDRING

Jag trodde nog aldrig att jag skulle prova akupunktur. På grund av en panisk "nålskräck" sedan fyra års ålder då jag vid en akut astmaatack på en akutmottagning fick kanyler insatta i bägge armvecken, vilket gjorde jag under många år allt jag kunde för att undvika nålstick.
Visst ett och annat blodprov blev det väl och någon vaccination, men då var jag svimmningsfärdig kan jag lova.
Att tänka på att frivilligt få en massa nålar instuckna i min kropp var otänkbart.

Ända tills jag blev gravid med mitt första barn. Ni som har varit gravida vet att det krävs en del provtagning i form av blodprov under graviditeten. Jag hade turen att ha en fantastisk barnmorska (tack Anita Pfeiffer!) som med ett lugn och en skicklighet lyckades om inte bota min nålfobi totalt, så åtminstone lindra den ordentligt.
När det sedan var dags för förlossning fick jag förslaget från en barnmorska på BB att prova akupunktur mot smärtan i låren och ländryggen. Då var jag beredd att prova allt för att få bort de onda, så jag lät henne förvandla mig till en levande nåldyna. Det gjorde inte ont att sätta akunpunkturnålarna. Smärtan jag kände lindrades också, inte full ut, men ändå märkbart.

Vid senare tillfällen har jag också blivit erbjuden akupunktur. Vid en inflammerad muskel i axeln och vid hysteriskt gravidillamående till exempel. Alla gångerna har jag upplevt en klar förbättring tack vare akupunkturen. Det gör INTE ont att sätta nålarna. Det som kan kännas är när nålarna ska vridas på för att ge ökad effekt, men det går att stå ut med.

Akupunktur är den alternativa behandlingsmetod som flest landsting i Sverige har godkänt och ger bidrag för. Många studier visar också på en klart positiv effekt av behandling med akupunktur. Bland annat har en svensk studie visat att sex månaders behandling med akupunktur mot ryggsmärtor var mycket effektivare än den traditionella behandlingen: sjukgymnastik, motion eller medicinsk smärtlindring.
Akupunktur fungerar kortfattat så att en akupunkturnål placeras på en bestämd punkt i kroppen. Kroppen har ett stort antal punkter som på olika sätt reglerar energier (qi) och flöde i kroppen. När akupunkturnålen sticks in i en specifik punkt (beroende på vilken effekt man vill uppnå), påverkas hormoner, nerver och cirkulationssystemet. Kroppen börjar producera endorfiner som på så sätt lindrar smärtan ganska omgående.

Om du har ont någonstans tycker jag absolut att du kan hör med din läkare om du kan få prova akupunktur. Det är ett utmärkt sätt för kroppen att både lindra smärta, läka och stärka immunförsvaret. Självklart är det också bra att fundera på varför du har ont. Om det är något du gör (eller inte gör) som får dig att uppleva smärta, har en dålig arbetsmiljö, sitter fel i bilen eller vad det nu kan handla om - då måste du se över din situation och undersöka vad du kan göra för att förbättra den.
Att ha ont påverkar hela din livssituation till det sämre, och det är onödigt att ha mer ont än du behöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...