måndag 11 juli 2011

IDROTTSLIGA FRAMGÅNGAR MED GLUTENFRI KOST

Novan Djokovic 
Jag läser en intressant artikel på Nyttigt.eu där man tittar på sambandet mellan Novan Djokovic matvanor och stora framgångar på tennisplanen. Inte minst den nyvunna Wimbledon titeln. Djokovic har spelat outstanding hela året och på frågan vad det är som gör att han detta året har blivit så fantastisk bra, svara han:
- Jag lade om min kost. Jag fick redan på att jag var allergisk mot gluten och har uteslutit det ur kosten nu.

En professor som har uttalat sig menar att det kan handla om att Djokovic helt enkelt tror att han kan prestera så mycket bättre efter sin kostomläggning, att han faktiskt gör det. Att tro på något gör att vi hittar de vägar som behövs för att tron ska bli sanning.Det handlar i sådana fall om en rent mental tro och inställning som inte har med kosten att göra.

Men, det kan också vara så att Djokovic som allergisk mot gluten och under den tid då han åt gluten inte mådde bra - varken fysiskt eller psykiskt. I hans fall verkar det handla om en allergi, alltså inte en lika kraftig reaktion som glutenintollerans. Men en allergi kan påverka fysisk och psykiskt så att prestationen inte alls blir på topp. De allra flesta som är allergiska mot gluten eller vete har inte någon aning om det, då symptomen ofta är så diffusa; trötthet, svårt att fokusera, ont i leder, dåligt immunförsvar mm. Det är svårt att koppla detta till just en överkänslighet mot gluten/vete.

Jag tog själv bort vete ur min kost för ett drygt år sedan då jag fick reda på att jag var allergisk mot det (enbart vete, inte gluten). Det har blivit en enorm hälsomässing vinst för mig. Hur många som går omkring med okända födoämnesallergier vet man inte, men att det är många det kan vi vara säkra på.
Om du som jag gjorde tidigare, inte kände mig sjuk, men inte frisk heller, då kan det vara idé att fundera på om det kan vara något i din kost som du är allergisk mot.
Vem vet, det kanske bor en Wibledonvinnare i dig också om du bara får rätt kosthållning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...