torsdag 16 juni 2011

EGOLOGISK SOMMARLOVSKÄNSLA HELA SOMMAREN

Somrarna "förr i tiden" var oändliga. Åtminstone upplevde jag mina sommarlov på det sättet. Det finns knep att ta till för att få ut det mesta av sommar och ledighet - även om du inte kan vara ledig hela sommarlovet. Se till att utnyttja och njuta av din ledighet på bästa möjliga sätt.

Minns du din barndoms somrar?
Var inte sommarloven oändliga på den tiden?
Så upplevde i varje fall jag mina sommarlov när jag var i skolåldern.
Visst kan det vara så att man som barn inte riktigt har samma tidsbegrepp som vuxna har. Det är svårt att som barn uppskatta och förstå tidsbegreppen full ut. Ett barn fokuserar även mer på här och nu.
Jag var dessutom ledig hela sommarloven, 10 långa veckor, eftersom min mamma inte arbetade utan tog hand om mig och min syster hemma.

I dag ser det lite annorlunda ut. Många föräldrar förvärvsarbetar och kan av förståeliga själv inte ha semester mer än kanske fyra, fem veckor. Övrig tid måste barnen vara på dagis/fritids. Och det kan jag säga som fritidspedagog jag också är, att det behöver inte alls vara något negativt - tvärtom. Fritids på somrarna är ofta den allra mysigaste tiden. Den enda nackdelen är väl kanske de uteblivna sovmorgnarna...

Andra anledningar till att man som barn upplever sommarlovet så mycket längre än vad man gör som vuxen är, som jag skrivit om tidigare, att barnen inte har all planering i huvudet. Det bryr sig inte om ifall passen är fixade, om stugan är bokad, farbror Bengt är kontaktad eller husvagnen servad - det är det som de har oss föräldrar till. Barnen är mycket duktigare på att vara närvarande i här och nu, vilket gör att tiden inte blir så uppstyckad. Uppstyckad tid tenderar att kännas kortare och skapa mera stress.

Om det nu är så att du inte har möjlighet att vara ledig hela sommarlovet tillsammans med dina barn, så finns det ändå lite knep du kan ta till för att få ledigheten att kännas både längre, mer avslappnad och skönare:

  1. Boka inte in för många aktiviteter under ledigheten. Tid för att göra ingenting eller att ha utrymme för infall som känns rätt för stunden är underskattat. 
  2. Det bästa du kan ge dina barn under sommarlovet är din tid (tonåringar är nödvändigtvis inte överens på den här punkten). Det går inte att lura barn att man är närvarande om man i tanken är någon annanstans (kollar mejlen, surfar på nätet, tänker på middagen, pratar i telefon etc.). De känner av direkt att dina tankar är på annat håll och blir ännu mer krävande. Fokusera istället på dina barn och var närvarande till 100 %. Det är bättre om du är totalt närvarande i 10 minuter en mentalt frånvarande i 4 timmar. Så bättre att satsa på kvalitet än kvantitet. Risken är att ni tycker att det är så trevligt att ni vill umgås ännu mer.
  3. Vad är det du verkligen behöver? Var riktigt EGOlogisk i sommar. Känn efter vad du just nu, denna sommar och semester mår bäst av att göra. Bara för att du/ni alltid brukar åka två veckor till västkusten och umgås med hela tjocka släkten, så kanske du/ni inte ska göra det i år. Kanske är det lugn och ro och egentid som skulle få dig att må bra? Eller behöver du nya utmaningar? Känn efter!
  4. Vad stressar dig? Försök att hitta vägar ett minimera sådana faktorer under semestern. 
  5. Sänk kraven! Måste du vara perfekt sminkad och välstruken när det är semester? Måste maten vara hemlagad och måste parketten skina? Tänk istället på vad som är viktigt för dig att uppleva. Vilken känsla vill du ha i kroppen under semestern? Fundera på vilka vägar som finns för att du ska kunna uppnå just den.

1 kommentar:

  1. Så klokt och tänkvärt. Vi borde lära oss mer av barnen, att vara lite mer i "här och nu" tänket.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...