fredag 31 december 2010

ÅRETS VIKTIGASTE BLOGGINLÄGG

Jag vill avsluta det här året med några tänkvärda rader som jag hoppas att du tar med dig in i 2011.
Jag har jobbat med stödjande samtal i snart 15 år, både som pedagog och beteendevetare (coach). Att få samtala med någon som lyssnar, som förstår och bekräftar är viktigt, ibland till och med livsavgörande. Vi behöver bli sedda och lyssnade på. Men om vi befinner oss i en situation som inte fungerar, där vi inte trivs, far illa eller inte vill vara, då krävs det mer. Ibland har jag samtalat med människor som haft all anledning att må dåligt. Samtalen har hjälpt dem att hålla näsan ovanför vattenytan (jag kallar det "livbojs-coachning"). Vi har pratat om olika sätt att ta sig ur problematiken, att förändra i tanke eller handling - men inte mycket har hänt. Personen har fastnat i en offerroll och inte kommit loss. Vill inte. Kan inte. De ser sig som offer.

Det här med offerrollen är viktigt. Vi hamnar ALLA där någon gång. Det kan till och med fylla sin funktion att stanna kvar och tycka riktigt synd om sig själv och sin situation för en tid. En tid!
Men det finns också en fara med offerrollen. Det är nämligen på sitt sätt väldigt bekvämt att vara ett offer. Man har ingen egen skuld. Inget ansvar. Allt beror på yttre omständigheter eller andra personer. Inte på dig. Du kan ändå inget göra.
Det andra problemet är att vi låter offer vara offer. Vi hjälper dem, ofta omedvetet, att befästa sin roll. Ibland genom att tycka synd om dem och på så sätt bekräftar vi deras roll. Vi visar sympati och omtanke - vilket är mänskligt och vänligt. Många gånger hjälper vi offren att vara offer genom att inte ställa krav på dem eller att ifrågasätta. Det är ju så synd om dem. Men är det att hjälpa?
Det är klart att det är synd om en människa som har det jobbigt. Självklart. Men vår sympati, omtanke och vår kravlöshet hjälper dem inte ur offerrollen. Det som krävs för att ta sig ur en offerroll är att man
ser och tar sitt ANSVAR.
Jag brukar tala om HANDLINGSUTRYMME. Oavsett hur eländigt du har det så finns det alltid något som du kan göra för att förbättra situationen eller för att du ska må bättre. Här är det viktigt att inte jämföra sig med andra personer och slås ner av alla möjligheter som de eventuellt har. Det handlar om DIG.
Vad har DU för möjligheter i DIN situation?

Att göra NÅGOT, om än så lite är nyckeln. Jag kallar det att använda sig av sin EGENKRAFT. Så fort du har tagit steget för att förändra/förbättra din situation så är du inte längre ett offer. Då är det du själv som tar makten. Därefter följer ofta en riktigt häftig känsla av kraft, mod, vilja och möjligheter (något man inte alls kunde se i sin roll som offer).
Det här kommer jag att jobba mycket mera med gentemot mina coachingkunder, blogga och föreläsa om under året som kommer. Jag har redan haft förmånen att se att flera personer har förändrat sina tankar och sin livskvalitet radikalt under det gågna året tack vare dessa tankar. Jag utvecklar och sprider gärna vidare.
Du som känner att du vill få mer tips om råd om detta, välkommen att läsa mer här framöver. Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter. Det kan också hjälpa, stötta och inspirera andra.

OFFER 
HANDLINGSUTRYMME
+ANSVAR
+EGENKRAFT =
DU SKAPAR MAGI I DITT LIV!

Låt 2011 bli ditt bästa år någonsin!

8 kommentarer:

  1. Tack för en inspirerande blogg. Gott Nytt År! :)

    SvaraRadera
  2. Absolut året viktigaste inlägg! Så bra skrivet. Jag utbildar mig just nu till coach och kommer att fortsätta att följa dig och inspireras.

    Tack för alla härliga inlägg under 2010 - nu kör vi mot bästa året någonsin - 2011!! :)

    Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. ★˛˚˛*˛°★Gott nytt 2011★* 。*★* ˛.*.★/caja

    Din text idag passar till min budskapsbild som jag lagt i min blogg idag....

    Kram/c

    SvaraRadera
  4. Härligt kloka ord! Det är verkligen de små små stegen som gör att man känner att man inte sitter fast och att man kan påverka sin situation.
    Mer vardagsmagi åt folket!
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  5. Tackar för dina inspirerande ord.
    Nu kommer kanonåret 2011:)
    Gott nytt år önskar kicki107

    SvaraRadera
  6. Tack för kloka ord och en inspirerande blogg!

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket för ännu ett klokt inlägg. Jag ska nog klamra fast mig i din blogg ett tag framöver, skratt.
    Gott Nytt År till dig. Kram

    Ps...jag tror att jag rensade bort mig själv i din rensa-röran utmaning...Inte så bra va?! Fniss.

    SvaraRadera
  8. Helena - Tack själv Helena!

    Helene - så roligt Helene, då blir vi kollegor. Aboslut, bästa 2011, här kommer vi! Kram och god fortsättning.

    Caja - jag önskar dig detsamma. Kram

    Stina - små med bestämda steg åt rätt håll är det som håller i längden. En varm kram och en önskan om ett fantastiskt 2011.

    Kicki - det blir toppen! Kram

    Helena - tack själv för att du finns här. Kram och god fortsättning.

    Hemma hos bröderna bus - du får ta och "rensa fram" dig själv ;-).Det är så roligt att ha dig med här, så känn dig varmt välkommen. Kram och gott nytt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...