torsdag 28 oktober 2010

SANNA (SANT) OM ENERGI


Jag har nu fått hem boken jag beställde, "Finn din energikod - få ett rikt, lyckligt och självläkande liv" av Sanna Ehdin. Mmmmm, jag älskar nya böcker och den här ser oerhört inspirerande ut. Just nu håller jag på och parallelläser Eckhart Tolle och "The Element", så jag ska inte börja på denna bok innan jag är klar med de jag läser nu. Men, jag kan så klart inte låta bli att bläddra och tjuvläsa lite.
Vilken underbar inspirationskälla hon är Sanna Ehdin! Jag känner igen så mycket av hennes tankar i mitt eget tankesätt, så jag känner mig bekräftad samtidigt som hon alltid bjuder på nya och kloka insikter.

Jag kan inte låta bli att bjuda er på lite av innehållet i förhoppning om att ni ska tycka lika mycket om det som jag. Så här skriver Sanna på sidan 25 i boken:

De 7 största energitjuvarna:

  1. Att inte sova tillräckligt.
  2. Att äta tomma kalorier, skräpmat och snabba kolhydrater (främst socker- och vetemjölsprodukter).
  3. Att sitta still mycket och i långa perioder.
  4. Att andas in förorenad och/eller syrefattig eller instängd (ovädrad) luft eller att andas på fel sätt -med bröstkorgen och andas för mycket (som vid munandning).
  5. Att befinna sig i situationer som ger känslor av förvirring, desperation och hopplöshet. Speciellt om det ger känslor av maktlöshet.
  6. Mobbing - att bli utstött ur den sociala gemenskapen eller att ha en känsla av att inte vara behövd.
  7. Att sakna djupare mening i livet och/eller att gå igenom en stor personlig förlust tar energi.
Här följer mina egna reflektioner:
Känner du att du önskar dig mer energi i ditt liv? Titta då på listan ovan och fundera på vilken/vilka punkter som du känner igen dig själv och dina förhållanden i. Om de märker att du i nuläget har flera områden som är energitjuvar, så välj ut ett i taget och fundera på hur du på något sätt kan förbättra förhållandena. Enligt mig (framkommer inte i boken) så är listan rangordna efter viktighetsgrad. Börja alltså gärna med att se över dina vanor bland de första punkterna i första hand.


  1. Om du exempelvis vet med dig att du inte får tillräckligt med sömn. Försök att förändra dina sovrutiner lite i taget. Börja med att gå och lägga dig 15 minuter tidigare några dagar och se hur det känns. Sedan kan du öka på allteftersom med en kvart åt gången.
  2. Vet du med dig att du äter för mycket tomma kalorier, socker och vetemjöl, så bestäm dig för att utesluta dessa produkter på prov i ett par dagar upp till en vecka och känn efter hur du mår. Jag lovar att det är en riktigt wow-upplevelse när du förstår hur trött du blir av denna kost och hur energifylld du blir om du låter bli. Kanske är det lättare för dig att trappa ner på dessa produkter och minska successivt. Du kommer att märka skillnad även om du inte utesluter dem helt men ändå bestämmer dig för att minska konsumtionen.
  3. Ställ dig upp och och "skaka loss" lite när du suttit en längre stund. Gå och hämta ett glas vatten eller ta en promenad i omgivningarna.
  4. Träna din andning (yogaövningar är bra). Andas genom näsan och se till att fylla lungorna djupt ner. Se till att vädra ut ditt arbetsrum eller hemma då och då. Gå ut en promenad och fyll lungorna med frisk och syrerik luft.
  5. Att vara i en situation då man känner sig maktlös är oerhört energikrävande. Där är det inte heller lätt att "ta sig i kragen" och förändra situationen. Men, det brukar alltid finnas något litet som man ändå kan göra för sig själv eller för att förändra situationen. Tänk igenom vad du har för handlingsutrymme och gör något litet som du mår bra av eller ta hjälp av någon som kan hjälpa dig ur din situation/att tänka annorlunda/eller att se nya möjligheter (en vän, din chef, en coach etc.).
  6. Mobbning är ALDRIG acceptabelt. Känner du dig mobbad och utstött måste du söka hjälp om du känner att du inte kan säga ifrån själv.
  7. En tuff period som många gånger måste få ta sin tid. Låt det ta sin tid, men se också till att du under tiden funderar på vad som är viktigt för dig, vad du mår bra av, vad du har för önskemål osv. Skriv gärna dagbok, prata med dina vänner eller ta hjälp av en utomstående (präst, coach, kurator, psykolog etc.) för att få hjälp.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad tänkvärt! Och åh vad glad jag är att du delar med dig av dessa tips i din blogg!

    Vet du! (Vet inte om du minns, men du coachade mig via skype i våras!) Nu har jag bestämt mig för att våga satsa på det jag tycker är roligast i livet: fotografering och målning - jag ska starta eget! En egen webshop!

    Och lyckas jag inte få till det så att jag jobbar heltid med det så är jag nöjd med att ha det i liten skala. Bara att jag tar steget och vågar testa gör mig glad och stolt över mig själv.

    SvaraRadera
  2. stort och smått - så roligt att du skriver och berättar! Visst kommer jag ihåg dig från i våras. Så roligt att höra att du ska starta eget :-). Bra tänkt att ge det möjligheten att växa fram. Då behöver du inte känna så mycket inre stress och oro som det lätt blir annars.
    Jag mejlar dig ett Passionstest som du kanske kan ha användning för nu när du står inför detta nya och spännande. Hör gärna av dig och berätta hur det går för dig.
    Stor varm kram till dig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...