onsdag 14 juli 2010

SPARAR DU PÅ DET "FINA"?

Hör du till dem som har en finservice som bara fås ta fram vid mycket speciella tillfällen? Eller en klänning som är så fin att du inte törs använda den? Eller har du kanske någon maträtt som du tycker mycket om, men som du vill spara till enbart speciella tillfällen?

Nackdelen blir då att det oftast blir MYCKET SÄLLAN som du då får användning av de saker som du tycker om. Kanske så sällan att finklänningen inte känns modern när du väl vill använda den, eller den kanske inte passar längre. Finservicen blir kanske använd vid så få tillfällen att den blir en väldigt dyr historia om du slår ut den stora kostnaden per använt tillfälle. Visst kan det vara på sin plats att vara rädd om vissa saker som kanske är dyrbara eller värdefulla för dig på andra sätt. Men om resultatet blir att du nästan aldrig får njuta av dem, så blir det olyckligt. Dina fina saker gör ingen större nytta i skåpet eller garderoben.
För vem säger att man inte kan duka med finporslinet en helt vanligt onsdag, eller ha på sig finklänningen under en fikastund på stan fastän det är torsdag? Eller varför inte slå till med att tillaga favoriträtten en måndagslunch? Det kan  sätta guldkant på vardagen att göra det där lilla extra. Det kan glädja både dig och din omgivning.

2 kommentarer:

  1. Håller med!

    Varför 'spara på det fina'? Det har jag aldrig förstått heller. När man som jag jobbat i vården med dess oregelbundna tider hade vi inte sällan måndagsmyskvällar i stället för som vanligt folk fredagsmys. Då kunde det bli ett glas rött till en god måltid för att fira att helgjobbet var över för denna gång och en ledig tisdag väntade.

    Arveporslinet efter moster plockas då och då fram när jag är ensam, ja rätt ofta fast jag får diska det för hand. Och självklart alltid när jag har familjen eller kompisar på mat.

    Kläder till fint hängande längst in i garderoben, nej inte min stil. Men att piffa till och kombinera gör att jag ändå kan vara 'fin' vid rätt tillfälle och stora fester går jag sällan på. Men givetvis blir det något nytt i garderoben till detta tillfälle, ett fint plagg som jag även sen efteråt använder.

    Anmaja

    SvaraRadera
  2. Anmaja - det är precis så jag menar. Det låter verkligen jättehärligt när du beskriver det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...