onsdag 28 april 2010

FÖRÄNDRING KRÄVER HANDLING


Vi kan känna oss missnöjda med mycket i tillvaron, eller kanske bara med någon enstaka bit. Oavsett så kräver en önskan om någon sorts förändring en handling från din sida.
Visst, du kan vänta ut så att omständigheter och förutsättningar förändras, men det är ett ganska osäkert kort. Då lägger du dessutom allt ansvar på någon annan och gör dig själv till ett offer.
Lev inte ditt liv som ett offer utan ta mer ansvar. Det är inte farligt och det kommer att göra ditt liv så mycket mer fullt av just LIV.

Det bästa är att du funderar på VAD som behöver förändras och sedan tittar på vilka alternativ du har. Sedan måste du bestämma dig för någon sorts aktiv handling.
Min erfarenhet säger att de bästa handlingarna ofta sker i små steg och i etapper så att du får möjlighet att känna efter att det är rätt och dessutom att träna in en ny vana.

Alternativet är alltid att acceptera den situation du är i för att det på grund av olika omständigheter inte är läge för en förändring just nu (kanske sedan). Då måste du mentalt ställa in dig på att acceptera situationen för att klara av att fortsätta att leva ditt liv.

Tro på dig själv!

7 kommentarer:

  1. Nu är det så att ryggen är skadad och sätter stopp i form av smärta ... väntar på eventuellt op eller vad de kan tänka sig ... stopp! Där sa jag ngt, eller hur? "Vad de kan" - ja, visst skall jag bestämma själv min position efter min förmåga. Jag gör det varje dag men nu kanske jag skall tänka mig i en "icke-offer-roll! *ler*

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Behöver de just nu =)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Svår svår balansgång det där. I bland kämpar man så hårt och det enda som händer är att man får bulor o huvudet, skavsår i händerna och blåmärken på rumpan.
    Så då kanske man måst slå sig ner och vänta på den där bussen, eller tåget eller kanske bara på att hämta andan.....

    SvaraRadera
  4. Tigris Predikantan - alla har vi inte samma förutsättningar och det går inte att jämföra våra liv. Men jag tror ändå att alla faktiskt kan förbättra sin livskalitet genom att inte se sig som offer och föra det som göras kan - efter ens egna förutsättningar och förmågor. Utan att jämföra sig med andra.

    Miss M - så gärna :-D

    fokus mot framtiden - man får inte glömma bort att vila, hämta andan och reflektera över sin situation mellan varven. Kanske är det inte rätt väg man vandrar, eller behöver man kanske bara ta en liten paus och hämta kraft?

    SvaraRadera
  5. Tack för ett fantastiskt inlägg!!

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika!
    Jag länkar till det här inlägget under min temavecka "Blunda och hoppa - eller inte..." Okej?
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Trillingnöten - :-D! Roligt att du tycker det.

    Jessica - Det får du gärna göra :-)! Ska bli spännande att läsa hos dig i veckan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...