Om du tror att du arbetar effektivt därför att du "paralelljobbar" med fler olika arbetsuppgifter samtidigt, så bör du tänka om.
20 års studier av sk. Multi tasking som genomförts av den amerikanska professorn David Meyer visar att vår effektivitet minskar med upp till hälften när vi gör flera saker samtidigt. En av orsakerna är att de ständiga avbrotten i vår aktivitet gör att det krävs en ny "startsträcka" innan vi är igång med den tidigare aktiviteten igen. Meyer menar dessutom att det lätt blir till ett beroende att arbeta på detta sätt. Vi får ett behov av att ständigt skifta fokus och detta stressa vår hjärnor mer än vad vi förstår. Vårt närminne påverkas negativt och dessutom försämras vår förmåga att tänka långtgående tankar.
Så hur ser det ut för dig på jobbet t.ex.?
Avbryter du ditt arbete för att kolla mejlboxen eller ringa ett telefonsamtal? Läser du omgående ett SMS och måste du svara i telefonen när det ringer?
Då kan du behöva tänka över din arbetssituation. Vissa bitar, som ringande telefoner kan så klart vara svårt att rationalisera bort. Men att kolla din mejl eller andra uppdateringar kan du planera in att göra vid vissa tidpunker på dagen så att de inte stör ditt "jobbflöde". Att medvetet koda bort telefonen för att få arbeta ostört och effektivt under en period på dagen är också väldigt effektivt.
Huvet på spiken!!! hmm är det däför jag insett jag måste tänka om!Japp så är det nog!
SvaraRaderaHa en go´helg o kram!
Känner igen mig, tyvärr. Och jag har alltid sagt att det man tror är effektivt lätt kan bli ineffektivt. Just nu är jag helt klart inne i en lite ond cirkel, men så blir jag hela tiden avbruten av människor som knackar på min dörr och som vill ha ett svar. Går jag i korridoren får jag höra: "Marie, har du tid, bara en liten fråga..." Och så rusar man vidare.
SvaraRaderaSka verkligen jobba med saken, ändring. Kram och tack för att du påminner oss.
I'm fucked. Mitt jobb ÄR multitasking... Men det finns antagligen grader i helvetet =)
SvaraRaderaHmm... ska verkligen skärpa mig och försöka jobba med ett ärende i taget...Har en förmåga att ha 6 ärenden igång samtidigt...
SvaraRadera/ Alexandra
emsa - en sak i taget, det är livets melodi!
SvaraRaderaMarie - beroende på vilken typ av jobb man har så är det såklart lättare eller svårare att styra dessa avbrott. En del går ju inte att ignorera. Men annat, som att t.ex. kolla mejlboxen stup i kvarten kan man ju faktiskt låta bli. Det gäller att på verka det som går att påverkas.
Jessica - du får styra upp bloggandet, SM'andet, mejlandet och facebookandet ;-)
Alexandra - gör ett seriöst försök och se vilken skillnad du kommer att märka.
håller ju på med 10-tal saker samtidigt, varje dag. och mellan alla kommer ala frågor från anställda.. det snurrar i huvudet men kan va skönt med, man får en inre tillfredställelse att man faktiskt "jobbar". men det känns i bland, i bröstet.
SvaraRadera