måndag 12 oktober 2009

SJÄLVKÄNSLA - SJÄLVKÄRLEK (3)

Vi börjar veckan med lite tankar kring självkänsla/självkärlek. Jag vill göra en liknelse.

Tänk dig din dator. Den behöver inte vara sprillans ny, men den fungerar bra och du tänker dig att du ska behålla den flera år framöver. Plötsligt så börjar datorn krångla. Datorn börjar "leva sitt eget liv". Du förstår att du måste ha fått in någon form av virus. Du måste lämna in datorn på service för att rensa hårddisken.

Precis så kan det vara med dålig självkänsla/självkärlek. Du har fått in ett "virus i systemet". Som jag har skrivit tidigare så är det många gånger lättare att tänka en negativ tanke än en positiv. Dessutom tenderar de tankar som vi tänker ofta att skapa en "Autobahn" i hjärnan, vilket gör det ännu lättare att tänka just den tanken många gånger. Om du börjar din morgon med att titta dig i spegeln och tänka:
- Usch vad jag ser ut. Jag är ett enda stort elände.
Då har du satt ribban för dagen och dina tankar om dig själv.
Du behöver göra ett "hårddiskbyte". Eller kanske snarare en omprogrammering av hårddisken. Genom att medvetet tänka neutrala, eller ännu hellre positivt laddade tankar om dig själv så kommer du att själv kunna rensa ut ditt "virus" som ger dig dålig självkänsla/självkärlek.
Kanske kan du tänka så här istället när du står framför badrumsspegeln på morgonen:
- En ny dag och nya möjligheter. Få se hur jag kan få ut det bästa av det här.
Eller:
- Tjena kompis! Härligt att se dig igen. I dag gör vi något bra av den här dagen!

  • Vilka tankar kan du byta ut för att "programmera om din hårddisk"?

3 kommentarer:

  1. Instämmer - JÄTTEviktigt - funkar!

    Ha en fin vecka Ulrika!

    SvaraRadera
  2. S o F - Det är ju det dom det gör. Man måste bara ta det första steget och prova. Ha det underbart själv!

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att tro att det kan funka... jag är inte nöjd med mitt hår (eller mitt utseende) just nu. Bläää.
    Men jag är rätt bra ändå! *intalar*
    =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...