…innebär allt ”skitsnack”, skvaller, gnäll och klagande som förekommer på arbetsplatsen.
Känner du igen det?
Det är lätt att personalen hamnar i detta negativa klagohjul och det kan vara svårt att ta sig ur även om alla känner att de inte mår bra av det.
Man räknar med att tiden som går åt till detta klagande uppgår till ungefär 10 % av vår arbetstid, vilket i sin tur innebär att det kostar företagen många miljoner varje år.
Känner du att det är för mycket gnäll och klagan där du jobbar kan du ta upp det med din chef. Kanske behöver ni ta hjälp av någon utifrån som kan hjälpa er att ta er ur dessa gamla hjulspår. Vinsten blir både ekonomisk för företaget och inte minst ökar arbetstrivseln garanterat för er som arbetar tillsammans.
Vad kan du göra? Du kan prova med att idag på jobbet inte ta initiativet till "skitsnack" och om någon annan börjar, så dras inte med. Var bara tyst. Se vad som händer och notera hur du känner dig när arbetsdagen är slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar