fredag 28 augusti 2009

VARFÖR? VARFÖR? VARFÖR? VARFÖR? VARFÖR?

Nej, jag har inte blivit tokig ;-)!
Jag försöker bara att illustrera en väldigt effektiv metod som heter "5 why's" eller "Fem Varför".
Det är en förvånansvärt effektiv metod att ta till antingen för dig som privatperson eller på din arbetsplats när du känner att du/ni har kört fast i gamla hjulspår. Det finns ett problem som du/ni behöver finna en ny lösning på.

Jag illustrerar med ett exempel:
Säg att du har bestämt dig för att börja motionera nu i höst. Du behöver förbättra din kondition och har bestämt dig för att börja springa. MEN, det går väldigt trögt. Du hittar på den ena anledningen efter den andra att slippa.
Då ska du ställa dig frågan:
-VARFÖR kommer jag aldrig igång med motionerandet?
Svar: Jag är så trött när jag kommer hem från jobbet att jag inte har kraften att ta mig ut i motionsspåret.
- VARFÖR är jag så trött när jag kommer hem från jobbet?
Svar: Det tar så mycket energi och är så rörigt just nu.
- VARFÖR tar det mycket energi och är rörigt?
Svar: Därför att jag inte har någon bra planering att luta mig mot.
VARFÖR har jag inte någon bra planering?
Svar: Därför att jag inte har prioriterat det.
VARFÖR har jag inte prioriterat det?
Svar: Därför att jag inte har tänkt på hur viktigt det faktiskt är.

Ja, här räckte det med fem "varför" för att komma åt problemets "kärna". En lösning kan alltså vara att planera bättre på jobbet så att det finns mer energi för att orka ta sig ut i motionsspåret - som i sin tur kommer att ge ännu mer energi...
Ibland kan det behövas fler VARFÖR för att komma åt kärnan, ibland färre.

Det här är en jätteeffektiv övning att göra tillsammans med kollegorna på arbetsplatsen när ni ska försöka lösa ett problem. Alla kan då göra sina egna "Varför-kedjor" och sedan kan ni jämföra era resultat. Många kluriga lösningar brukar se dagens ljus på detta sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...