tisdag 21 juli 2009

ÖVERBOKAD SEMESTER?

Hör du till dem som ska göra ALLT på semestern?
Det ska resas, både i Sverige och utomlands. Släkt och vänner ska besökas och komma på besök. Det är grillkvällar, bröllop och picknick.
Det ska naturligtvis solas och badas i massor och så måste man ju vara kulturell också. Besöka någon slottsruin och gå på ett par konserter kanske.

Visst finns det mycket som vore roligt att göra, men de flesta av oss har inte mer än fyra, fem semesterveckor.
För viktigast av allt under semestern är ändå att få tid till avkoppling och att varva ner. Det är nu vi ska ladda batterierna.
Försök tänka på att sprida ut det du vill göra under HELA året. Sol och bad är naturligtvis lättast att göra i Sverige under sommaren, men att besöka släkt och vänner, vara kulturell och åka på utflykter kan vi ju göra hela året...

5 kommentarer:

  1. Precis så resonerar jag och maken också. Maken har tre veckor semester i år och då ska vi bara vila oss i form. Vi gjorde en tredagars semester tripp där vi avverkade besök hos hans föräldrar och en tur till djurpark.
    Sen ska vi bara vara.
    Bada om vi känner för det.
    Ta en tupplur mitt på dagen, plocka en jordgubbe eller två och pilla navelludd.
    Det är egentligen jättemycket vi skulle behöva göra på huset, tex spika färdigt panelen, göra trädgården iordning,... osv osv.
    Men vi sjunger långsamhetens lov och tar det piano i två veckor till.
    Skönt är bara förnamnet.
    kram

    SvaraRadera
  2. Just nu kopplar jag faktiskt både av och ner =) ovanligt för att vara mig. Men nödvändigt för att hitta tillbaka =)

    SvaraRadera
  3. Klokt skrivet Ulrika! Det är jättemysigt att åka till Stockholm och se teater i november, eller bjuda hem vänner på fika en ruskig februaridag. Lätt att glömma när solen står högt på himlen och nöjesutbudet är så stort så man får beslutsångest bara av att öppna dagstidningen!

    SvaraRadera
  4. Inte då. Det allra mesta jag gör under semester är att ta dagen precis som den kommer. Om jag får lust att röja en garderob så gör jag det. Eller hälsa på någon. Eller plocka bär. Eller nåt annat. Det gör att semestern känns lååååååång! Nu är jag dock inne på sista semesterveckan och därmed blir det till att måla, köra ett lass till soptippen och lite annat "nyttigt". Det blir liksom inte roligare sen...

    SvaraRadera
  5. Plingen - Vila sig i form, precis så ska det vara :-D! Att få leva utan tidspassning, inbokningar och "måsten" under en period. Jag önskar er en riktigt härlig fortsättning och avslutning på er semester!

    Miss M - livsnödvändigt mellan varven. Stora kramen till dej!

    Åsa - Tack! Vi är så fokuserade på att ALLT ska göras under några koncentrerade sommarveckor att vi glömmer bort att mycket kan göras för att sätta guldkant på tillvaron året runt.

    Monica - Hoppas du får en skön avslutning på din semester :-D!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...