måndag 13 juli 2009

JAG BLIR SÅ LEDSEN...

... över en del saker jag hittar "på nätet". Mycket är ju förstås väldigt bra, spännande intressant, lärorikt och underhållande som tur är.
Surfade runt lite bland bloggar som påstås handla om hälsa. Gång på gång hittar jag bloggar skrivna av unga tjejer - oftast under 20 år, som skriver om sin kamp i livet. En kamp som går ut på att gå ner vikt. Alldeles för många av dem har inte alls några behov av att gå ner i vikt. Det säger jag efter att ha sett deras diagram och tabeller där de redogör för dagens vikt. Dessa tjejer skriver med glädje om hur de lyckas klara sig på bara 60 kalorier fram till lunch. Många erkänner även sina "misslyckanden" i form av hetsätning följt av kräkning. Hela deras liv handlar om att stå emot allt vad mat och kalorier heter och att motionera hysterisk. För när de lyckas så blir de smala. Och när de är smala DÅ ÄR DE LYCKLIGA.
Hemskt nog som det är med dessa bloggerskor (för det är ju såklart tjejer det handlar om), men ännu mer illa berörd blir jag när jag ser att dessa vikt- och mathets-bloggar har HUNDRATALS följare via t.ex. Bloglovin.
Dessa bloggerskor är alltså "förebilder" för tusentals andra unga tjejer.

Det är hemskt!
Tänk att dessa fantastiska unga kvinnor tror att hela deras existensberättigande handlar om att de ska vara smala och se ut på ett visst sätt. Bakom problematiken finns såklart många olika faktorer. Men en stor del i det hela har naturligtvis att göra med de normer som samhället "sprider" genom media på olika sätt.
Oroväckande tycker jag när bloggvärlden har så stort inflytande över ungdomars liv. Det är alltför många ungdomar som försöker hitta "sin identitet" på nätet genom att ta del av kändisars och bloggfavoriters matvanor, dieter, motionstips och klädval.

468x60 Campaign

4 kommentarer:

  1. Visst är det skrämmande och sorgligt. Det är viktigt att de vuxna som finns runt unga människor har sunda värderingar för det tror jag räcker långt. Tyvärr är det inte alltid så...

    SvaraRadera
  2. Åsa - ja det gäller att inte glömma bort att vi alla vuxna är förebilder för den yngre generationen. Kan vi ta hand om oss själva och se till att må bra och precis som du säger ha sunda värderingar så är det en jätteviktig pusselbit.

    Monica - precis så känns det när man läser dessa bloggar med hundratals "följare".

    SvaraRadera
  3. Usch ja, jag håller med dig, Ulrika. Om det viktigaste som finns här i livet är att vara smal då är jag totalt misslyckad! Nej, fram för en HÄLSOSAM livsstil som innebär att man mår bäst och orkar mest. Det är varken bra att vara för tjock eller för smal!

    Det är inte lätt att vara ung tjej idag. Det var det inte förr heller men idag är det nog ännu tuffare. Har ju själv 3 döttrar som är 21, 19 och 12 år gamla. Klimatet på skolor och bland "kompisar" är stentufft. En människas värde sitter ju inte i storleken. Hur får man unga tjejer att förstå det? Hur får man dom att förstå att humor, medmänsklighet, kunskap och flertalet andra egenskaper är betydligt viktigare än storleken? Och framförallt - hur får man dom att KÄNNA det?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...