torsdag 16 juli 2009

21 DAGARS DETOX AVSLUTAD

I 21 dagar har jag nu följt Nishan Joshi's detoxkur från boken
"Renare kropp och själ med detox". Jag måste säga att det har gått över förväntan. Inte mer än lite lätt huvudvärk den första dagen (som kan ha berott på extrem hetta), annars har jag mått kanon. Det här är en annan detoxkur än de jag har kört tidigare (inspirerade av Ulrika Davidsson) då jag har ätit frukt, grönsaker, nötter, honung, 10%-ig yoghurt och ost av får och get. Denna gång har frukt INTE varit tillåtet (utom banan). Däremot har jag fått äta fisk och kyckling.

Det har inte gått någon nöd på mig under dessa tre veckor. Det enda som jag verkligen har saknat är frukten, och så glass under de varma dagarna.
Så här i efterhand kan jag tycka att den här detoxkuren lämpar sig bättre under vinterhalvåret. Då är det härligt att frossa i varma goda soppar på grönsaker, fisk och kyckling. Det är synd att missa all god frukt och bär nu när det är säsong.

Annars är det helt klart ett detoxprogram som jag kan tänka mig att köra igen. Jag känner mig piggare, har mer energi och är "lättare" i kroppen.
Jag "bryter" detoxen försiktigt genom att lägga till några produkter i taget av det jag tidigare uteslutit. Meningen är också att man ska välja den mat som bäst passar den dosha (Auyrveda) man tillhör. Då jag har överskott av pitta är det högst rekommendabelt att äta glass. Det har jag såklart inte något emot :-D!


4 kommentarer:

  1. oooh jag bir så imponerad av dig! I vintras provade jag att detoxa inspirerad av dig men jag blev ju så dålig efter några dagar. Migränanfall som inte gav med sig... efter det är jag lite rädd. Men jag ska prova snart igen, tror jag. Jag har intalat mig att oktober månad kommer vara en bra tid för detox. så fokus ligger på oktober!

    SvaraRadera
  2. Kanske kan du må bättre av denna form av detox som innehåller kyckling och fisk?! Kan vara värt att prova. Jag kände mig inte lika "Svag" och påverkad i början då den ger lie mer energi.

    SvaraRadera
  3. det är första gången jag är inne här hos dig
    har länge tänkt att teata Detoxing säger man så
    Jag har mycket värk i min kropp som läkare inte hittar anledningen till
    känner mig svullen osv
    Men har du några bra start tips

    SvaraRadera
  4. Att ha det gott - vad roligt att du är intresserad av detox. Många är vi som mår väldigt bra av en detoxkur, men det finns även de som inte mår bra alls. Har man några sjukdomstillstånd är det en god idé att rådfråga sin läkare innan man börjar. Man kan också köra "light varianten" genom att under några dagar utesluta allt socker och vitt mjöl samt äta så mycket frukt och grönsaker som det bara går. Det viktigaste är att lyssna på hur kroppen reagerar. Mår man inte bra så ska man avbryta. Känns det ok är det bara att köra.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...