tisdag 21 april 2009

HJÄRNFORSKNING, ÄR DET UPPHETSANDE DET?!?!?!


Ja, frågar man den "nördiga" coachen(slash)beteendevetaren så är det ju det ;-)...

Freud & co hade en massa teorier om hur våra hjärnor fungerar. Men det är egentligen inte förrän nu, eller rättare sagt under slutet av 1990-talet, som man har börjat forska ordentligt kring hur våra hjärnor EGENTLIGEN fungerar. Tidigare har vi baserat mycket på antagningar och spekulationer.

Naturligtvis handlar det till stor del om att vi idag har den nödvändiga tekniken för att undersöka hur våra hjärnor fungerar. Men vi kan lugnt konstatera att vi bara är alldeles i början av att undersöka och förstå hur våra komplicerade hjärnor verkligen fungerar.

Ändå har forskarna redan kunnat konstatera en rad spännande saker som rör våra hjärnors aktivitet. Bland annat har man förstått att de kan växa, utvecklas och förändras. Det trodde man inte tidigare.

När du tänker en tanke ofta, så bildas så att säga en "genväg" i hjärnan till just den tanken. Det blir en sorts "Autobahn" mellan hjärncellerna. Det innebär att om du ofta tänker att: - Det är ett jäkla skitjobb jag har, så kommer den tanken att komma till dig väldigt lätt. Det kan bli svårt att över huvudtaget se något positivt alls med ditt jobb i det läget. Du fastnar i ett negativt "tanketräsk" som kan vara nog så svårt att ta sig ur.

Det positiva är att DU faktiskt kan påverka hjärnans tillväxt så att de positiva tankarna och känslorna blir starkare. För så fort du börjar tänka en ny, positiv tanke så skapas en ny koppling i hjärnan. En koppling som kommer att bli starkare och snabbare för varje gång du tänker den. Du byger en "ny Autobahn"!

Tidigare kunde man få höra att man skulle ställa sig framför spegeln (gärna naken på morgonen!), se sig själv i ögonen och säga något i stil med: - Tjena snygging!
Tramsigt tyckte många (erkänner, jag med), men med facit i hand så ligger det nog något i det. Där skapar du verkligen nya och positiva kopplingar i hjärnan.

Nu behöver du inte (om du inte vill) följa exemplet ovan med spegeln, men det kan vara värt att prova i andra sammanhang. När du vet att du lätt hamnar i ett negativt tillstånd kan du istället vara förberedd och kontra med en positiv tanke. Och gör det igen, och igen, och igen...
Då har du hjälpt din hjärna att växa och stärkt tillväxten i den positiva halvan av hjärnan.


Vilka positiva tankar skulle du kunna tänka?!?!?!?

5 kommentarer:

  1. Det där med spegeln funkar! I alla fall för min del. Det har blivit en vana och jag känner mig nästan alltid nöjd, konstigt nog kanske... Man blir så van vid sig själv på nåt vis. Men, det är svårare om man är i en mental svacka och då kanske man egentligen behöver det som bäst!

    SvaraRadera
  2. Monica - du ser! Du vågade dig på att prova. Sen kan jag inte tycka att det skulle vara konstigt på något sätt att du är nöjd, vem skulle inte vara det när man möts av dig i spegeln ;-)?

    SvaraRadera
  3. Du kan då konsten att få en att dra på smilbanden, och det är OCKSÅ välgörande! Tack! Jag skall skicka dig kort med mig och dina fina tunikor...

    SvaraRadera
  4. Hej Ulrika. Tack för dina fina ord. Du får gärna puffa för mina inlägg om stress/mindfulness. Jag skriver för att så många som möljigt ska kunna ta del av det.

    Kraaaaaaam

    SvaraRadera
  5. Monica - ja det måste du verkligen göra!!! Då blir jag jätteglad.

    Lisa - Du är "puffad"! Ser fram emot att få läsa mer!
    Stor kram tillbaka

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...