fredag 10 juni 2016

Låt oss skippa hälsohetsen!!!


Hälsa säljer.
Hälsa intresserar många.
Hälsa är självklart viktigt och eftersträvansvärt och jag själv tycker att det är ett superintressant område.
MEN, jag är oerhört trött på alla löpsedlar som lovar dig platt mage på en vecka, 10 tappade kilon till midsommar eller hur du fixar toppformen på 14 dagar.
Det är sådan stress och hets kring detta och jag känner att det faktiskt inte är hälsosamt. Inte alls!
Jag har kommit på mig själv med att jag börjar rata alla tidningar med den typen av texter på löpsedlarna.
Vad skulle hända om vi alla gjorde det?!?!?!?

Jag har jobbat med kost och hälsa i många år nu - både min egen och andras.
Jag har utbildat mig till kostrådgivare och jag har slukat massor med litteratur och artiklar. Ju mer jag läser om och lär mig, desto mer inser jag att vi idag INTE har all den kunskap som behövs för att kunna säga hur våra kroppar fungerar och vad som är den ultimata kosten för oss.
Ett är jag säker på. Det finns inte EN sanning. Vi är olika som människor och har olika behov.
Nya rön dyker ständigt upp och forskare jobbar febrilt på att hitta svaren på vad vi ska äta för att uppnå den ideala vikten och den perfekta hälsan. De är inne på cellnivå och letar svar.
Ju mer vi lär oss, desto mer verkar det finnas som vi inte kan.

Är det kanske här vi har problemet?
Jag börjar tro det.
Vi vill med hjärnas hjälp (vår kunskap och vårt förstånd) styra kroppens behov. Men det verkar inte fungera.
Tänk om det är så att det inte behöver fungera? Tänk om det inte ens ska fungera?


Människan har levt och överlevt i hundra tusentals år.
Att räkna kalorier.
Att väga och mäta.
Att bestämma förhållanden mellan energikällor (kolhydrater, proteiner och fetter).
Det är väldigt nya påfund.
Och tittar vi tillbaka så uppkom nog de ungefär samtidigt som vi tyckte att vi började få problem med både hälsa och vikt.
Våra kroppar är så oerhört sinnrikt konstruerade och har en oerhörd förmåga till anpassning. De jobbar ständigt för att vi ska må så bra som möjligt.
Tänk om vi skulle överlåta till kroppen att ta hand om vår hälsa istället för att försöka låta hjärnan "lura oss till den"?
Jag tror nämligen inte att vi kan "överlista" kroppen. Om vi hade kunnat det hade vi redan räknat ut hur vi skulle vara normalviktiga för evigt och totalt hälsosamma.

Jag ser tydligare och tydligare, både hos mig själv och de jag jobbar med som hälso-/kostcoach att det inte handlar om VAD vi äter. Det handlar snarare om HUR.
Jag är övertygad om att vi på alla plan skulle må så mycket bättre om vi hade mer fokus på "hur-frågorna".
Allt räknande, vägande, mätande och alla dåliga samveten och känslor av misslyckanden är inte sunt. Det skapar stress.
Och vet ni, stress är vår absolut värsta fiende när det gäller vikt och hälsa.

En bra kosthållning är till största delen hälsosam. Med det menar jag:

  • Så bra råvaror som möjligt - gärna eko, för att optimera näringsintaget.
  • Mycket grönsaker.
  • Återhållsam med: socker, vete, komjölk. Är du känslig och har problem med mage och/eller inflammationer kan du behöva utesluta helt.
  • Nyttiga fetter från exempelvis: olivolja, kokosolja, feta fiskar, nötter, frön
  • Fisk (undvik odlad)
  • Återhållsam med rött kött.
  • Sällanmat är: hel- eller halvfabrikat, sötsaker, pommes frites och annat som innehåller härdade fetter. Snabbmat och skräpmat.
Sällanmat är just vad det heter - mat du bör äta sällan. Det behöver inte vara något förbud, men det är inte mat som du och din kropp mår direkt bra av, och definitivt i större mängd. Men lite "skräp" tål vi ofta om vi är friska och har en hälsosam kosthållning i grunden.
Ät ibland och se till att njuta - annars är det ingen mening.
Och känn efter noga om du verkligen tycker att det är så gott som du tror... för det är inte säkert.

Men framförallt,
skippa stressen och hetsen kring maten, vikten, formen och hälsan.
Lär dig att äta med njutning. Njut till fullo och lär dig att lyssna på kroppens signaler.
Sänk farten.
Var mer här och nu.
Skippa skulden och skammen för något du ätit eller ett träningspass som inte blev gjort.
Ät gott på för att må bra och få energi.
Rör på dig för att må bra och få energi.
Hitta tillbaka till det naturliga och du kommer att bli förvånad över hur många bitar som faller på plats bara du slutar stressa dig till något som du ändå aldrig hinner njuta av.

I höst kommer jag ha mycket fokus på just dessa frågor.
Du som är trött på att hälsohetsa men som ändå vill leva sunt och må bra.
Se till att titta in här med jämna mellanrum för tips, idéer och en och annan kurs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...