måndag 13 augusti 2018

Tillbakablick på sommaren 2018 och tankar inför hösten


Tillbakablickar på sommaren 2018 nu så här när semestern är slut. Och nej, sommaren behöver ju inte ta slut bara för att min semester gör det 😉. Men semesterns avslut brukar ändå vara en signal på att hösten är i antågande. Och en så här lång och varm sommar har vi ju inte upplevt i mannaminne.
Jag åkte till Miami i slutet av april och kom hem igen andra veckan i maj. Då var det sommarvärme här. Och jag tror baske mig att det har varit varmt och soligt så gott som hela tiden (utom ett par regnskurar) sedan dess.
Jag gillar sol och jag gillar värme. Men det har varit lite väl varmt för mig. Så länge jag har haft sjö eller hav inom badhåll har det fungerat.
Man säger att denna värme är en förberedelse från Universum som vill hjälp oss att bränna bort en massa oönskat skräp som inte längre gagnar oss. Nya tider stundar och det krävdes tydligen krafttag för att få bort det gamla. Det kommer bättre tider. Lugnare. Mer harmoniska. Mer feminina.
Välkommen nya tid, säger jag!

Att lämna plats för nytt har jag känt behov av under hela sommaren. Jag vill rensa ut en massa gamla och icke längre använda prylar här hemma - böcker, kläder, husgeråd etc.
Det konstigaste är nog att jag har ett jättestort behov av att rensa bort en massa böcker. Jag ÄLSKAR böcker. Och jag har massor med böcker. Men, det känns som att det står där i min bokhylla och talar om för mig att de innehåller en massa gammal kunskap. Och jag känner att den gamla kunskapen som jag kan behöver borde finnas i mig nu.
Böckerna fyller ingen funktion längre. De behöver lämna plats för nytt!
Jag kommer givetvis inte göra mig av med alla böcker. Men det är dags för en rejäl rensning. Och slänger böcker gör jag inte. Då ger jag bort dem till någon annan som kan ha glädje av dem.

Känner du också ett behov av att rensa och göra dig av med saker hemma hos dig?
Kanske är det dags för en gemensam Rensa i Röran Utmaning - då vi tillsammans sätter olika områden som ska gås igenom under veckorna. Det kan vara små enkla saker som att rensa i sminkväskan till att gå igenom hela vinden. Allt efter behov och önskemål.
Är du intresserad av att rensa tillsammans och peppa varandra?

När något avslutas (som en sommar eller semester), så är det alltid bra att titta tillbaka och fundera på vad som har varit bra och kanske vad som har varit mindre bra. Det braiga vill vi ju fortsätta med och få njuta mera av medan de mindre bra kanske vi ska försöka undvika.
På listan över mindre bra saker, så hamnar för mig den "överdrivna" värmen som lett till torka, bränder och fått många att må dåligt - men är det för ett gott syfte i framtiden, så må så vara.
Det som jag har uppskattat och som jag vill fortsätta med under hösten är:

  • Träna utomhus - yoga på bryggan (går att klä på sig mer kläder när det blir kyligare), promenader, cykelturer och förhoppningsvis också jogging/löpning.
  • Att leva lite enklare - jag sminkar mig till exempel aldrig på semestern. Det är ju inget jag "måste" göra annars heller, men något jag väljer att göra för att det känns lite bättre och får mig att känna mig finare. Maten blir också enklare på sommaren. Och att umgås med vänner blir lättare lite så där oplanerat ibland. Det gillar jag. Så mer av det i höst!
  • Läsa böcker - har hunnit med ett gäng nu i sommaren, både som ljudböcker och vanliga böcker. Mycket fokus på andlighet som väcker mitt intresse mer och mer. Vill läsa, veta, njuta mer!
Vad tar du med dig från sommaren 2018 och vill fortsätta njuta av under hösten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...