fredag 9 augusti 2013

HAVRE- OCH NYPONBRÖD (vetefritt)

Havre- och nyponbröd
Doften var ljuvlig i hela köket när jag bakade dessa bröd. Smaken gjorde inte heller någon besviken. Ett lättlagat och nyttigt bröd fullt med fibrer och en extra skjuts av c-vitamin tack vare nyponskalsmjölet. Som vetemjölallergiker är det inte alltid lätt att hitta vare sig färdigt bröd som går att äta eller recept som går att baka själv. Därför försöker jag med jämna mellanrum att göra egna nyttiga och lättlagade recept. Det här kommer jag definitivt att göra fler gånger.

Du behöver:
4 dl havregryn
1 dl linfrökross
1 dl pumpakärnor
½ dl nyponskalsmjöl
3 tsk bakpulver
2 msk kokosolja
½ dl olivolja
2 dl grekisk yoghurt
1 krm salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa havregrynen i mixer eller matberedare så att de bli mjöl. Blanda havremjölet med linfrökrosset, pumpakärnorna, nyponskalsmjölet, salt och bakpulvret.
Tillsätt kokosoljan, olivoljan och yoghurten och blanda till en jämn deg.
Forma bullar som du plattar till och lägger på bakplåtsklädd plåt. Nagga med en gaffel och strö över och tryck till några extra pumpakärnor som dekoration.
Grädda i 30 - 40 minuter.


Ät och njut! Jättegoda när de fortfarande är ljumna med färskost på.

Gillar du goda och hälsosamma recept? Då tycker jag att du ska titta in till min och Josefi Dahlbergs blogg HÄLSOSMARTA - Josefi & Ulrika. Där hittar du mycket mer av den varan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...