torsdag 18 juni 2009

MÅ-BRA UTMANINGEN Midsommarfirande

Midsommarafton i morgon!
Förutom det traditionsenliga regnandet så kommer det säkert att bjudas en hel del att äta. Det hör liksom till.
Vad bör du då tänka på som är med i Må-Bra utmaningen? Jo på att äta långsamt och njuta såklart. Det finns ju massor att njuta av på våra midsommarbord; färskpotatis, sill, gräddfil, jordgubbar...
Ät det du tycker om, lukta, tugga, njut.
Ett bra tips är att inte stoppa in ny mat i munnen förrän du har svalt den förra tuggan.
Har du provat det? Det kan låta självklart, men om du tänker på det nästa gång du äter kanske du blir varse om att du inte sväljer allt innan du stoppar i nytt.
Den största utmaningen är att praktisera den principen med en skål med smågodis inom räckhåll;-)...

Jag vill passa på att önska er alla
EN RIKTIGT HÄRLIG MIDSOMMAR,
med eller utan simfötter och paraply!
Ät gott och njut!


9 kommentarer:

  1. Alltså, jag har så otroligt svårt att komma ihåg utmaningen! Hur tusan skall jag göra, hjälp mig! Nu zippar jag i alla fall långsamt på ett glas idag-börjar-semestern-vin...

    SvaraRadera
  2. Ska verkligen försöka komma ihåg det i morgon, för vi ska ju faktiskt äta en superfin buffe på Ystad havsjöbad, och självklart vill jag njuta av den =)

    Tänkte faktiskt på det till lunch, smakade och åt extra sakta, en ny upplevelse kan jag säga :)

    Ha en skön midsommar!

    SvaraRadera
  3. Monica - Sätt upp en lapp på kylskåpet! Och en på skafferiet! Och en på badrmsspegeln! :-D

    SvaraRadera
  4. Miss M - Det är svårt att komma ihåg i börja, men ju oftare man kommer ihåg att praktisera det, desto självklarare blir det. Ge inte upp bara. Nu har du ju världens chans i helgen att njuta.
    Ha det gott i dubbel bemärkelse!

    SvaraRadera
  5. Det har inte varit lätta dagar nu. Kommer ihåg efter några snabba tuggor att jag ska äta långsamt och njuta.
    Jag har börjat lägga ned besticken efter varje tugga och försöker tugga minst 10 ggr innan jag sväljer. Njuter gör jag inte, men det kommer väl. Fokuserar just nu på långsamt.

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Inte stoppa in ny mat förrän den gamla är svald. Mkt basalt och bra tips. Ska tänka på det imorrn =)

    SvaraRadera
  7. Om jag inte sagt det Ulrika, så önskar jag dig en riktigt fin och glad Midsommarhelg!

    Vi "syns"

    SvaraRadera
  8. Ha en riktigt fin midsommar, goa du.
    :)
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  9. Tillbaka i Sverige efter semstern. Och jag har njutit!!!

    Utmaningen har gått sådär. Jag har försökt äta långsamt och njuta av maten, men maten där jag varit har inte varit mycket att njuta av. Provade varenda restaurang inom rimligt avstånd, men det var faktiskt inte mycket att hurra för. Det absolut godaste jag fått var ett glas rött vin. Men jag vet VAD jag ätit och jag har SUTTIT NER varje gång (vilket är stora framsteg). Jag fortsätter försöka här hemma vilket blir svårare....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...