onsdag 17 augusti 2016

Boktips: Agneta Sjödin - Av egen kraft



Den har stått ett tag i min bokhylla, Agneta Sjödins Av egen kraft. Periodvis läser jag väldigt mycket, och ofta kan jag ha flera böcker "på gång" samtidigt. Mycket av det jag läser är böcker om kost och hälsa som baserar sig på nya rön och forskning eller annat som jag tycker känns spännande på det området. En och annan roman eller "feel good-bok" kan slinka emellan också.

Men nu så var det äntligen dags att få avnjuta Agnetas berättelse om hennes val och tankar kring livet hon lever med fokus på balans, kost och träning.
Det är en väldigt vacker och lättläst bok. Njutbar att läsa.
Jag skulle vilja placera den här boken i "feel good-facket". Den är lättsmält och njutningsbar. Precis som den mat Agneta skriver om att hon helst äter. Där är vi lika Agneta och jag i vår syn på kosten.
Agneta har lärt sig att lyssna in vad hon mår bra av, utan att vara fanatisk.
Hon, precis som jag väljer mat som är lättsmält för kroppen och som ger en bra energi.
Och hon menar, precis som jag, att det kan vara olika vad vi föredrar och behöver.
Vi måste helt enkelt lära oss att känna efter själva.

Boken innehåller Agnetas tankar kring livet i stort. Hon delar med sig av personliga erfarenheter och sådant som har fått henna att växa och bli starkare.
Det är sådant här som man behöver få läsa och höra med jämna mellanrum.
Berättelser och synsätt från andra människor som vi på olika sätt kan känna igen och relatera till. Som får oss att tänka till kring vår egen livssituation och som utmanar oss och får oss att hitta nya vägar när det behövs eller att känna en styrka i det läget där vi befinner oss.

Ett kapitel ägnas åt Agnetas Pilgrimsvandring som satte djupa spår i henne och som varit en viktig del i hennes personliga utveckling. Att "tvingas" umgås med sig själv under dagar och nätter ger tankar och perspektiv. Vi skulle  alla behöva ge oss ut på en "Pilgrimsresa" även om det inte behöver bli den typ av vandring som Agneta beskriver. Men just att avsätta tid för eftertanke och reflektion och att samtidig befinna oss i en situation där vi inte har total kontroll. Det får oss att växa.

Agneta bjuder också på en rad härliga recept i boken. Allt från gröna smoothies, till goda soppor och något sött till kaffet.
Bra tips på styrketräning som enkelt kan göras hemma finns också med snyggt illustrerat av Agneta själv.

Jag tycker mycket om boken.
Och jag känner igen mig i mycket. Både matfilosofin, som jag nämnde tidigare, men också tankar och reflektioner om livet över lag. Att läsa boken för mig var lite som att bli påmind om hur jag tänker och känner i mitt liv. Och det behöver man bli med jämna mellanrum, för livet har en förmåga att snurra på i sin egen fart. Stannar vi inte upp och reflekterar ibland är det lätt att vi tappar bort oss själva.

Jag har hört flera som har läst den här boken och tyckt mycket om den. Jag förstår det.
Agneta har förmågan att skriva lättsamt och engagerande. Hon skriver från hjärtat, vilket gör att boken känns äkta.
För dig som inte redan har upptäckt det är Agneta en mycket duktig författare och har även skrivit flera romaner som är mycket bra och välskrivna. Jag passar på att rekommendera även dem till dig som tycker om att läsa och uppskattar något som får dig att tänka till och utvecklas som människa under läsningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...