måndag 23 mars 2015

Cashewnötsmjölk - snabbt och enkelt att göra själv



Vi dricker allt mindre mjölk i Sverige. Alltfler väljer alternativa mjölksorter då de märker att komjölk får deras magar att krångla, de blir "slemmiga" i luftvägar och påverkar hälsan allmänt negativt.
Det har gjort att marknaden för växtmjölk har ökat och det finns många alternativ att välja mellan: havremjölk, rismjölk, sojamjölk, mandelmjölk, cashewnötsmjölk m.fl.
Vilken man väljer handlar lite om tycke och smak.
Gemensamt för dem är att de alla kostar en slant och att väldigt många av dem innehåller både socker och en del tillsatsämnen för att få dem hållbara och smakfulla.
De finns så klart osockrade varianter och de är alltid att föredra.

Man kan göra egen nötmjölk hemma. När jag har läst på och sökt recept har det ändå känts rätt krångligt. Det ska, blötläggas, mixas och det ska silas, vilket gör att man inte lätt, när andan faller på, bara svänger ihop sin mjölk, utan det måste förberedas och planeras. Där inser jag direkt att det inte kommer att bli gjort mer än ett par tillfällen på sin höjd. Det blir för krångligt för mig.

Väldigt glad blev jag då istället när jag insåg att cashewnötsmjölk kan man mixa ihop enkelt och snabbt. Det behövs varken förberedelser eller efterarbete. Lite vatten, några nötter och en mixer är allt. Möjligtvis lite sötning om man önskar. Mjölken kan drickas direkt och smakar toppengott i kaffet - det är där jag använder mjölk.

Så nu ser jag till att alltid ha cashewnötter hemma, för då kan jag göra egen mjölk på bara några minuter.
Sugen på att testa?
Så här enkelt är det:

Du behöver:
2 dl vatten
12 cashewnötter
ev. 2 - 3 droppar stevia, gärna med vaniljsmak

Gör så här:
Häll upp vattnet i din mixer och lägg ner nötterna. Mixa på hög hastighet i ett par minuter. Se efter om nötterna har mixats väl, annars låt mixa ytterligare någon stund.
Smaka av och känn efter om du vill söta. Cashewnötterna i sig har lite sötma, så det är absolut inte ett måste.
Häll upp på flaska eller i burk som kan tillslutas med lock och förvara i kylskåp.

1 kommentar:

  1. Måste provas, men kan man göra lika med mandlar med så man får mandelmjölk?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...