torsdag 26 september 2019

Tyngdtäcke för bättre sömn


Jag har under många år arbetat med personer som av olika anledning och på olika sätt lidit av psykisk ohälsa. Väldigt många av dem har också haft problem med sömnen vilket är mer regel än undantag när det handlar om psykisk ohälsa.
Jag minns den första personen som jag talade med som istället för sina sömntabletter som i bästa fall fungerade halvdant hade fått prova ett tyngdtäcke istället. Hon var helt lyrisk över effekten. Hon kunde helt sluta med både sömntabletter och på sikt även med ångestdämpande och lugnande då hon efter många års sömnproblem äntligen kunde sova bra.
Historien har upprepat sig genom åren. Många har varit lyriska över effekten med tyngdtäcken som de fått utskrivna genom psykiatrin.

Tidigare var tyngdtäcken både dyra och i princip omöjliga att få tag på om man inte fick dem förskrivna genom psykiatrin.
I dag ser det som tur är lite annorlunda ut. Nu kan du köpa tyngdtäcken själv och det är inte längre så hiskeligt dyra som det var i början.

Jag har själv inte några sömnproblem, men har i flera år varit nyfiken på hur det känns att sova med tyngdtäcke och vilken effekten skulle vara på mig. Så jag blev jätteglad när The NAP Lab kontaktade mig och frågade om jag ville prova deras.
Det ville jag såklart!
Nu har jag testat i några veckor. Och visst min sömn var redan bra, så jag har i ärlighetens namn inte själv kunna märka någon större förändring på det området. Men det är fantastiskt skönt att sova med tyngdtäcket som gör att man känner sig lugn, omsluten och trygg.
Och det är just den effekten ett tyngdtäcke har. Den gör att du känner dig trygg och därför slappnar kroppen av lättare. Det blir då lättare att somna och när du väl sover så sover du djupare.

Om du har den minsta problematik med sömnen, så rekommenderar jag definitivt att du provar ett tyngdtäcke. Du väljer själv vilken tyngd du behöver baserat på din kroppsvikt.
Själv använder jag ett täcke som väger 7 kg.
Just nu kan du dessutom beställa ditt eget tyngdtäcke från The NAP Lab med hela 25 % rabatt, så det är ett gyllene tillfälle för dig som liksom jag är nyfiken på att prova.

Läs mer om hur tyngdtäcken fungerar och vilka sorter som The NAP Lab erbjuder på deras hemsida:


Om du har egna erfarenheter av att använda tyngdtäcken, berätta gärna!
Det vore så fantastiskt om vi kan hjälp fler att komma ifrån sömntabletter, lugnande mediciner och liknande för att kunna sova ordentligt på naturlig väg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...