tisdag 25 juni 2019

Så här använder jag eteriska oljor i min vardag



Jag brukar dela in mitt liv i före och efter de eteriska oljorna 😊. Ja i varje fall när det gäller hur jag kan få hjälp med att stärka upp och hantera min och familjens hälsa och välmående. Att jag skulle få användning av de eteriska oljorna, det förstod jag. Men att de skulle bli en så stor och självklar del av min vardag, det förstod jag inte ifrån början.

Det fantastiska med eteriska oljor är att en olja kan vara bra till så många olika användningsområden. Så egentligen behöver man inte en hel arsenal med alla sorters eteriska oljor som finns. Jag brukar rekommendera att man börja med en grund och sedan bygger upp och fyller på med oljor som man efterhand känner att man har behov av.
Till den som är nyfiken på eteriska oljor och vill ha en bred och bra grund som täcker de allra flesta  behoven rekommenderar jag Husapoteket som jag har skrivit mer ingående om HÄR.
Oljorna som ingår i Husapoteket

Jag tänkte att jag skulle berätta hur en dag med eteriska oljor kan se ut för mig så får du en inblick i hur användbara de är.

  • Det börjar på morgonen då jag i min hudvårdsrutin alltid masserar in ett par droppar Frankincense utspädd i lite kokosolja i ansiktet. Några av de områden Frankincense kan vara till hjälp inom är: lindrar värk i leder, ger ungdomlig lyster till huden och kan minska tecken på åldrande, fungerar avslappnande, ger en känsla av balans och håller humöret jämnt, stärker sköra naglar, ökar avslappning och minskar känslan av stress, kan användas vid rengöring i hemmet, hjälper till att läka ärr, skador och hudbristningar, kan hjälpa till att öppna andningsvägarna vi astma och allergier.
  • Nästa olja som kommer till användning är Citron. Av den tar jag 2 - 3 droppar i ett glas vatten (hälften kokt och hälften kallt från kranen för att få bra temperatur). Detta för att hjälpa kroppen att rensa ut de gifter/slaggprodukter som levern har jobbat bort under natten. Citronolja är bra för många saker och några av dem är: blandad med pepparmint och lavendel är den stärkande vid förkylningsbesvär, utblandad med vatten fungerar den som ytrengöring och är speciellt bra vid rengöring av trä, läder, silver och andra metaller, förbättrar matsmältningen, ger näring till huden, lugnar oroliga magar, lindrar illamående, stimulerar viktnedgång, har detoxande effekt genom att aktivera lymfsystemet.
  • Till frukosten sedan blandar jag mig en lite oljecocktail efter behov. Jag tar helt enkelt de oljor som jag kan tänkas behöva för att till exempel stärka upp immunförsvaret, få mer energi, förbättra matsmältningen eller vad det nu kan vara och häller ett par droppar av varje i en tom kapsel. Ibland känner jag inte några specifika behov alls och hoppar då över detta moment. Just nu är det många som är förkylda runt omkring mig och då gör jag under några dagar en kapsel som består av:
    Oreganoolja: är antispetisk, antibakteriell och motverkar svamp och virus. Suverän för att stärka immunförsvaret mot förkylningar, influensor och virus och kan även användas under sjukdomstiden för att lindra förloppet. Stärker matsmältning och luftvägssystemet. Har en förmåga att rensa ut gifter ur kroppen och stödjer lymfsystemet. Motverkar parasiter, mask och svamp (candida). 
    OnGuard:  för att stärka immunförsvaret, för att rena luften från virus, som rengöringsmedel, stärker luftvägarna, renar luften från miljögifter och mögel, rengörande för huden och främjar cirkulationen.
    Gurkmeja: stärker metabolismen, stärker nervsystemet och cellernas funktion, stärker immunförsvaret, främjar återhämtning.
    Svartpeppar: ökar upptaget av de verksamma ämnena i gurkmeja, kan minska smärta, förbättrar cirkulationen, stärker matsmältningen, balanserar kolesterolet samt stimulerar aptiten.
  • Sedan är det då dag för "doftsättning". doTERRA har en rad härliga blandningar tillverkade både för att ge en härlig doftupplevelse men också för att påverka sinnesstämningen på olika sätt. Jag har flera favoriter som jag använder mig av beroende på vad jag känner passar för dagen. En av de vanligaste oljorna jag använder är Balance, en grundande oljeblandning som doftar underbart gott och får dig lugn samtidigt som den kan öka din koncentration och göra dig på gott humör. 
  • Jag tar alltid med mig en flaska med vatten hemifrån som jag smaksätter med någon olja. Favoriten är en kombination av Grapefruktolja och Svartpeppar. Grapefruktolja är bra till: desinficering/rengöring av ytor, kan vara en hjälp vid önskad viktnedgång tillsammans med en bra kost och fysisk aktivitet, stärker immunförsvaret, minskar nedstämdhet och oro, gör dig avslappnad och så att du lättare kan släppa på spänningar. Skärper fokus och uthållighet vid exempelvis studier. Badda på insektsbett eller hudirritation för lindring (utspädd), massera in på trötta muskler, som smaksättare i vatten samt vid torrborstning för ökad fart på lymfsystemet. 
  • Under dagen sedan kan det dyka upp olika behov där jag kan ta hjälp av de eteriska oljorna. Oljor och blandningar som jag alltid har med mig i min "Emergency kit" är ZenGest som är bra om magen krånglar. Den kan jag ta både i förebyggande syfte om jag vet att jag riskerar att få problem. ZenGest är bra för: förbättrar matsmältningen, minskar gaser, hjälper vid diarré och förstoppning, lindrar vid IBS och Chrons, halsbränna illamående mm.
    En roll-on flaska med PastTense är också alltid med då den är vännen i nöden om man känner att huvudvärk eller migrän skulle vara i antågande eller om nacke och axlar börjar stelna till.
    Rosmarin är också en bra hjälp om energin börjar tryta och man känner att man behöver hjälp med att hålla sig vaken och fokuserad. Rosmarin är också bra för: förstärker minnet, stärker immunsystemet, andningssystemet, nervsystemet och matsmältningssystemet. Lindrar utmattning, stress och spänningar, stimulerar hårväxt, stärker en trött lever, detoxande verkan, minskar utmattning och trötthet, bra vid trötta binjurar.
  • Till min kvällsrutin hör återigen ett par droppar med Frankincense på huden i ansiktet efter rengöring.
  • Och slutligen då brukar jag var variera mellan två oljor när det är dags att sova. Båda är lugnande och jag märker en avsevärd skillnad på min sömn när jag tar någon av dessa eller om jag låter bli. Antingen väljer jag oljeblandningen Serenity som är: lugnande, ger klarare tankar, kan få dig att visualisera din mål bättre, minskar stress, ger bättre sömn, minskar tandgnissel/tandpressning.
    Eller så blir det Clary Sage/Muskatellsaliva som är  hormonbalanserande, lindrar menstruationsbesvär, ger god sömn,  stärker hår och hårbotten, till massage, livar upp trött hud, lugnande vid oro och osäkerhet, vid meditation/avslappning eller personlig utveckling
Ja, ni ser att det blir en hel del oljor för mig under en dag 😂.
Och jag kan verkligen säga att dessa fantastiska oljor har hjälpt mig att skaffa bättre hälsa och välmående på alla plan. Och givetvis är det en stor hjälp även för mina familjemedlemmar. De var lite tveksamma i början, kan jag meddela. Men idag kommer de alltid med sina "besvär" och frågar vilken olja de kan ta för att få hjälp. Det kan handla om allt ifrån huvudvärk till skärsår och solbränna. Och jodå, det finns en olja för allt 😉.

Om du är nyfiken på att lära dig mer om hur du kan använda eteriska oljor för att förbättra din och din familjs hälsa, så gå gärna med i min Facebookgrupp:
Vill du beställa enskilda oljor eller kanske något bra startpaket, så hittar du alla produkter på min sida. Hur du går tillväga för att göra en beställning hittar du information om HÄR.
Jag svarar gärna på dina frågor om doTERRAS eteriska oljor och deras användning. Är du nyfiken på någon specifik olja, så kan det gå att beställa en liten provflaska om jag har den hemma. Hör av dig med en förfrågan.

Kanske är du sugen på att själv lära dig mer om doTERRAS eteriska oljor och vill börja förmedla kunskapen och sälja oljorna till vänner, bekanta och andra som är intresserade? Då kan du som jag bli Welness Advocate. För den som vill går det att göra karriär och tjäna pengar på att sälja produkterna. Kanske har du som jag redan en befintlig verksamhet där de eteriska oljorna kan vara ett bra komplement - kostrådgivare, massör, yogastudio, hälsorådgivare mm. Eller så är du bara intresserad av att använda dem för eget och dina näras bruk.
Valet är ditt och möjligheterna finns.
Kontakta mig gärna om du vill veta mer.

Mycket viktigt att veta är att du som är sjuk, tar medicin eller på annat sätt är beroende av sjukvård och behandling ska alltid rådgöra med din läkare eller annan medicinsk personal innan du tar hjälp av eteriska oljor. Det ges inte några garantier för att oljorna kan hjälpa just dig. Om du tar mediciner bör du alltid höra med medicinsk personal om du samtidigt kan använda oljorna. Råden och de olika användningsområdena är baserade på erfarenheter från många olika delar och kulturer i världen genom århundraden. I en del fall finns forskning bakom som stärker effekten, men i de flesta fall är det beprövad tradition som ligger i grunden.




2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...