söndag 3 mars 2019

Goda Matvanor - Ändra ätbeteende med KBT (tidigare Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT)




I flera år höll jag den populära och framgångsrika kursen Tänk Dig Smal -  gå ner i vikt med KBT. Men trots att många var nöjda och kursen fick en hel del uppmärksamhet även i media, så skavde det i mig. Jag gillade helt enkelt inte namnet (jodå, det var jag som hittade på det själv i syfte att väcka uppmärksamhet 🙈) då jag tycker att det späder på "smalhetsen" som vi har i samhället.
Det är inte fel att vilja gå ner i vikt.
Men för mig har det hela tiden handlat om hälsa i första hand  - inte samhällets "norm".
Jag tänkte att jag skulle döpa om kursen (för innehållet var jag supernöjd med), men kunde aldrig hitta något som jag kände mig tillfreds med. Så jag lade helt enkelt ner kursen.

Jag har med jämna mellanrum tänkt att jag skulle ta tag i den igen och hitta ett nytt namn. Men det har liksom inte blivit av då jag inte känt mig nöjd.
Men nu så! Efter lite inspiration från läsare/följare och tidigare deltagare i kursen så blev det ett nytt namn på samma kurs: Goda Matvanor - Ändra ätbeteende med KBT.
Innehållet är i princip detsamma bortsett från några begreppsbyten.

Med hjälp av Kognitiv Beteendeterapi (KBT) så jobbar vi med att ändra på ätbeteendet. För handen på hjärtat. De flesta har mycket god koll på vad som är bra att äta och vad som är mindre bra. Problemen är ofta att vi ändå äter "fel saker", för mycket, för ofta och av fel anledning.
Med hjälp av övningar som införlivas i vardagen får du hjälp med att ändra ditt ätbeteende.

  • Du lär dig stå emot sug
  • Du lär dig hantera känsloätande
  • Du lär dig hantera dina saboterande tankar
  • Du lär dig att skapa hållbara rutiner
  • Du lär dig att äta med njutning (Mindfull eating)
och mycket mycket mera...

Kursen pågår i 6 veckor  och nästa uppstart är den 18 mars.
Vi håller till i en hemlig grupp på Facebook. Du får nya övningar/uppgifter att göra varje dag och får pepp och coachning i gruppen. Styrkan av att vara en grupp som jobbar mot samma mål är också en stor hjälp under dessa veckor.

Du kan läsa mer om vad kursen innehåller och hur upplägget ser ut via länken nedan:
  • Mer information om Goda Matvanor - Ändra ätbeteende med KBT
Kostnad för deltagande är 695:-
Anmälan görs per mejl till ulrikagabriel(snabela)gmail(punkt)com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...