söndag 11 november 2018

Copaibaolja - visar bättre resultat än CBD-olja

Copaiba - hjälper mot smärta och värk, är en kraftfull antioxidant och verkar allmänt stärkande ända in på cellnivå.

Copaiba, en eterisk olja från doTERRA har minst sagt förbluffat mig ett antal gånger. Innan jag började använde den själv och låta "omgivningen" prova på har jag visserligen läst "mirakelberättelser", men de tar man ju med en nypa salt.
Som alltid vill jag ju prova själv innan jag ger något omdöme. Eller låta personer i min närhet prova, så att jag kan få ett utlåtande.

Men vi tar det från början. Vad är copaiba?
Copaibaoljan utvinns från barken på copaibaträdet som växer framför allt i Sydamerika. Den används främst inom hudvårds- och kosmetikaindustrin tack vare sina hudvårdande egenskaper.
Men den har också en månghundraårig tradition av användning inom alternativmedicinen.
Den anses bland annat ha en förmåga att lugna ångest, stärker immunförsvaret och bidrar till att förbättra de flesta av kroppens system.

Copaiba innehåller till största delen Beta-karyofyllen = BCP (60%), en cannabinoid som även finns i CBD-olja (CannaBiDiol). BCP är dock en annan typ av cannabinoid än CBD.
Jag har varken kunskapen eller förmågan att ge er en korrekt biologi- kemi- och fysiklektion här, så jag låter Dr. Hill berätta lite mer på ett kortfattat och korrekt sätt:


Vad jag har förstått efter en del efterforskningar så är det många som fått lika bra och ibland till och med bättre hjälp av Copaibaoljan än av CBD-olja. Och då kostar Copaiba bara en bråkdel av av CBD-oljan gör.

Några av de verksamhetsområden som Copaiba sägs ha är:

  • Mycket kraftfull antioxidant
  • Antiinflammatorisk
  • Minskar värk
  • Stärker celluppbyggnaden
  • Stärker immunförsvaret
  • Gynnar cirkulationen
  • Stödjer mage och tarmar
  • Lugnande och minskar oro/ångest
  • Stärker, rengör och har en föryngrande effekt på huden.
Det jag själv var mest nyfiken på var den smärtstillande och antiinflammatoriska effekten. Det finns en hel del berättelser på nätet från personer som "magiskt" blivit av med mångårig värk och smärta. Det lät helt enkelt för bra för att vara sant.
Eftersom jag inte har problem med värk och inflammationer själv, så fick jag leta upp personer i min närhet som hade olika problematik för att låta dem prova. Jag var "milt positiv" och hade egentligen inte så stora förhoppningar. En del av personerna som fick prova var i sin tur minst sagt skeptiska, men gick ändå med på att prova oljan.
Och resultatet var minst sagt förbluffande! Det visade sig att till och med de som haft flerårig värk i inflammerade eller skadade områden fick hjälp med smärtlindring så gott som omgående. De områden som behandlats är bland annat:
  • Inflammerade, överbelastade och skadade knän.
  • Ryggvärk som beror på operationsskada.
  • Reumatisk värk i fötter.
  • Rygg och axlar med förslitningsskador.
  • Värkande fötter på grund av felbelastning
  • Nerver i kläm i ryggen
Samtliga som provat har märkt av positiva effekter efter bara en eller ett par behandlingar (1 droppe som masseras in över aktuellt område). Oljan har direkt en morfinliknande effekt när den masseras in. Eftersom oljan dessutom har en antiinflammatorisk effekt så kan den också ha förmågan att läka ut en del av problematiken helt på sikt. Men det vågar jag inte lova efter så kort tid.
Dock är alla som provat oljan för sin värk klart imponerade. Och behandlande kiropraktorer och sjukgymnaster ställer sig frågande till vad det är som hänt.

Själv tar jag en droppen Copaibaolja under tungan varje kväll för att förebygga och stärka kroppen samt för att få en rogivande effekt inför sömnen. Jag blandar också nu och då en droppen olja i min dagkräm när huden känns extra trött och torr.
För några veckor sedan fick jag en kraftig allergisk reaktion på grund av mögel och levern har fått jobba lite extra med utrensningssymptom i form av klåda och utslag som följd. Bland annat har jag haft kliande och vätskande utslag på bröstet som inte velat ge med sig.
När jag kom på att jag kunde prova att smörja in mig med Copaiba olja så tog det två tillfällen (alltså två droppar) innan utslagen och klådan var i princip borta.

Så det här är en olja som jag definitivt kommer att se till att jag alltid har hemma!
Om du vill beställa oljan kan du göra det via min hemsida:
doTERRA - Ulrika Gabriel

En flaska kostar 53,34 euro, vilket motsvara ca 550:-. Dessutom tillkommer ca 70:- i frakt (ingen tull eller övriga kostnader). Oljan är mycket dryg och räcker länge.
För vägledning i hur du beställer, se HÄR.
Vill du lära dig mer om eteriska oljor och hur de kan hjälpa din hälsa och ditt välbefinnande, så går gärna med i min Faceboogrupp: doTERRA - eteriska oljor för hälsa och välmående




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...