fredag 9 november 2012

EKOLOGISK SURKÅL - en ny favorit


Jag hittade den här godingen i grönsaksdisken på ICA - Ekologisk Surkål. Syrade grönsaker är jättenyttigt och inte minst surkål som är proppfull av C-vitamin. Syran gör kålen mer lättsmält och är nyttig för att skydda tarmarnas slemhinnor. Enligt min homeopat gör också syrade grönsaker att vi lättare tar upp zink ur maten, vilket i sin tur minskar bland annat allergier.
Jag tycker dessutom att surkålen är en riktigt delikatess, god att äta både varm och kall. Häromdagen åt jag varm surkål till köttfärssåsen och toppade med parmesanost och en klick creme fraich. Mums!

2 kommentarer:

  1. Var också min favorit länge tills någon sa att Icas ekologiska surkål förses med E330. Har förökt få detta bekräftat. Vet du något om detta?
    Undrar Janicke H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janicke!
      Kollade upp här i veckan och det stämmer att den innehåller citronsyra (E330) idag. Det här inlägget skrev jag 2012 och jag vet inte om de har lagt till det nu de senaste åren.... Brukar vara försiktig med citronsyra, så jag blev lite förvånad när du skrev att den innehåller det.
      Men det var ett tag sedan jag åt köpt surkål nu faktiskt. Har gjort själv istället.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...