söndag 10 februari 2019

Banan- och morotsbröd (utan vete, socker eller ägg)



Det är inte ofta jag äter bröd nu för tiden. När jag för snart 10 år sedan förstod att jag var allergisk mot veteprotein stod jag helt handfallen. Vad ska man äta när man inte får äta mackor???
Men faktum är att det ju finns massor med annat gott och nyttigt att äta. Min frukostrepertoar har utöktas med många 100% sedan min "mackätartid" 😉.
Faktum är att jag väldigt sällan är sugen på bröd överhuvudtaget nuförtiden.

Men, så i söndagsmorse kände jag mig allt lite sugen på att baka och ville göra något där både banan och morot ingick. Så då experimenterade jag fram detta "bröd". Det är inte ett traditionellt smörgåsbröd då de är lite sötare. Min tanke är att det ska gå att äta det utan pålägg och att det ska fungera även till fikat fastän det inte är så jättesött.
Smak och viss sötma kommer från både banan, morot, lönnsirap och russin. Vill du ha det ännu sötare tillsätter du mer lönnsirap förslagsvis.

Supergott blev det och snabbt och smidigt att baka var det.

Du behöver:
2 chiaägg ( 2 msk chiafrön + 6 msk vatten)
2 mellanstora morötter
2 bananer
3 dl havregryn
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kanel
2 - 4 msk lönnsirap
½ dl russin
1 msk kokosfett

Gör så här:

  1. Börja med att "göra" chiaäggen: häll upp chiafrön och vatten i en skål och låt stå 10 minuter tills det börjar bli geléaktigt.
  2. Skala och riv morötterna fint.
  3. Lägg havregryn, potatismjöl, bakpulver och kanel i en matberedare och mixa ihop till ett fint mjöl.
  4. Lägg ner chiaäggen, de rivna morötterna, bananerna och lönnsirapen i matberedaren tillsammans med mjölblandningen. Mixa ihop till en jämn smet.
  5. Lägg ner russinen och blanda försiktigt.
  6. Smörj en brödform med kokosoljan och häll sedan ner degen. Platta till ordentligt.
  7. Grädda i 200 grader 30 minuter.




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...