torsdag 31 januari 2019

Vegansk "Köttfärssås" på svamp och linser


Resten av familjen skulle äta spagetti med köttfärssås, och jag bara kände att jag inte alls var sugen på kött. Så "på en höft" mixade jag ihop en vegansk köttfärsliknande röra som blev riktigt smakfull och god. Super snabb och enkelt att göra var den också.
Jag som inte heller äter vanlig pasta valde att ta sötpotatisnudlar till.

Denna kommer definitivt att göras flera gånger då den både var enkelt att göra, smakade gott och näringsmässigt är riktigt bra och mättande.

Du behöver:
10 - 15 champinjoner
1 tetra/burk med färdigkokta linser (380 g)
2 dl tomatpuré
3 vitlöksklyftor
ca 1 msk torkad oregano
ca 1 tsk sambal oelek
ca 2 msk Coconut Aminos (länk till vara)
ca 2 dl vatten
Salt och peppar

Gör så här:

  1. Skölj och ansa champinjonerna. Dela dem i 2 - 4 delar och lägg i matberedare/mixer.
  2. Häll av vattnet från linserna och skölj dem. Häll linserna i matberedaren.
  3. Häll ned tomatpurén, vitlöksklyftorna, oreganon och sambal oeleken.
  4. Mixa ihop och späd samtidigt med vatten tills du får en lagom konsistens.
  5. Smaka av med salt och peppar.
  6. Häll upp i kastrull och koka ihop under 5 minuter.
Jag serverade med lite vegansk parmesanost på toppen 👍.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...