fredag 30 maj 2014

Ajvarfärsfyllda paprikahalvor - gott, nyttigt och lättlagat

Ajvarfärsfyllda paprikohalvor
När det mat så har jag tre krav som ska uppfyllas i nedan nämnd ordning:

  1. Den ska smaka gott.
  2. Den ska vara nyttig.
  3. Den ska vara enkel att göra.
Det spelar med andra ord ingen roll om något är fantastiskt nyttigt om jag inte tycker att det smakar gott. Jag kommer inte att äta det igen. Och är det alldeles för krångligt och tidskrävande kommer det heller inte att lagas och ätas igen.
Det gäller med andra ord att hitta bra kombinationer av mat som är gott, nyttigt och snabblagat.

Här kommer en gammal favorit i lite "nytappning" tack vare smaksättningen på färsen. Fyllda paprika-halvor var väl en 80-tals favorit om jag inte minns fel, men det är helt klart en rätt som vi kan damma av. Det är både enkelt att göra och går att variera på många olika sätt. Lätt är det att göra många och sedan frysa in dessutom.

Extra mycket tycker jag om att laga maten när ingredienserna är ekologiska. I så stor utsträckning det bara går väljer jag ekologiska produkter. På min "Alltid-lista" finns:

  • Bananer
  • Vindruvor
  • Kaffe
  • Oljor
  • Sallad
  • Tomater
  • Paprikor
  • Potatis
  • Mejeriprodukter
  • Nöt- och blandfärs
Kött väljer jag att köpa ekologisk efter hur utbudet ser ut. Finns det, så köper jag det. I övrigt väljer jag alltid ett ekologisk alternativ om det finns både när det gäller livsmedel, hår- och hudvård samt rengöringsprodukter.
Att laga mat med stor andel ekologiska produkter känns som terapi för mig. Det gör gott för både kropp och själ. Jag njuter när jag hackar, blanda och rör i grytorna.


Här bjuder jag på receptet på min Ajvarfärsfyllda paprikahalvor. Där lyckades jag få till att samtliga ingredienser blev ekologisk :

Du behöver:
4 paprikor
400 g blandfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk kokos olja till stekning - Cocosa Gourmet Chili
1 dl Ajvar relish
1 dl creme fraiche
150 g fetaost
1 köttbuljongtärning
salt och peppar
ca 1 dl riven ost

Gör så här:
Dela paprikorna på längden så att varje paprika blir två halvor. Ta bort kärnhuset och skölj. Lägg halvorna i en ugnsform (smord om det behövs) och förgrädda i ugnen i 200 grader ca 10 minuter.

Hacka lök och vitlök och stek i kokosoljan. Lägg i köttfärsen och bryn så att den får färg. Smula över köttbuljongtärningen, häll ner Ajvar relish och creme fraiche och blanda väl. Smula sedan ner fetaosten och låt stå och puttra 10 - 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Fyll de förgräddade paprikahalvorna med färsen och strö över den rivna osten.
Gratinera i ugnen ca 15 - 20 minuter tills osten har smällt och fått fin färg.
Servera till en grön sallad och eventuellt lite ris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...